Pengaruh Penggunaan Metode Eksperimen terhadap Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam (IPA)

Authors

  • Desti Ulvatiya STKIP Melawi, Indonesia
  • Rindah Permatasari STKIP Melawi, Indonesia
  • Yumi Sarassanti STKIP Melawi, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.46368/qjpia.v1i1.312

Abstract

Abstract: Science is one of the mandatory subjects that are followed for students based on observation, science is a difficult subject. This study aims to determine the effect of the use of the experimental method on learning outcomes of natural science students in gread IV primary 27 Kenual. This research is a quantitative research method, while this typeof research is (Pre-Experimental Type One Group Pretest-Postest Desaign). This research variable consists of bebad variables, namely the use of experimental methods and the dependen variable is the learning out comes of natural science students in grade IV primary school 27 Kenual. The sample of this research is all the grade IV primary school 27 Kenual. Which amounted to 11 students. Data collection techniques using test methods, observation, and documentation. Instrument to measure learning outcomes using pretest and posttest in the from of objective teste and observational sheets of implementation RPP. Data analysis technique using linear regression, which previously had know homogeneity and normality. The average value at pretest is 32,54 and the average value at posttest is 83,33. Hypothesis indicate that the regression significance value 0,000 < 0,05, the meaning is smaller than the probability 0,05. From these results it can be concluded that the influence of the use of the experimental method has a positive influence on the learning out comes of natural science fourth grade students of elementary schools.

Keywords: Experiment method, the science result study

Abstrak: Berdasarkan hasil observasi, diketahui bahwa hasil belajar IPA siswa masih kurang baik, hal ini terlihat dari 11 siswa, hanya 2 orang yang memiliki nilai diatas KKM. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penggunaan metode eksperimen terhadap hasil belajar IPA siswa kelas IV SD Negeri 27 Kenual. Penelitian ini merupakan penelitian kuantitatif, dengan desain penelitian Pre-Experimental tipe One Group Pretest-Postest Design. Variabel penelitian ini terdiri dari variabel bebas yaitu penggunaan metode eksperimen dan variabel terikat yaitu hasil belajar IPA siswa kelas IV SD Negeri 27  Kenual. Sampel penelitian ini adalah seluruh siswa kelas IV SD Negeri 27  Kenual yang berjumlah 11 siswa. Teknik pengambilan data menggunakan metode tes, observasi, dan dokumentasi. Instrumen untuk mengukur hasil belajar menggunakan pre-test dan post-test yang berbentuk tes objektif dan lembar observasi keterlaksanaan RPP. Teknik analisis data menggunakan regresi linear, yang sebelumnya telah diketahui homogenitas dan normalitasnya. Nilai rata-rata pada pretest sebesar 32,54 dan nilai rata-rata pada postest sebesar 83,36. Hasil uji hipotesis menunjukkan bahwa nilai signifikansi regresi 0,000 < 0,05 artinya lebih kecil dari probiabilitas 0,005. Dari hasil tersebut dapat disimpulkan bahwa penggunaan metode eksperimen memberikan pengaruh positif terhadap hasil belajar IPA siswa kelas IV SD Negeri 27  Kenual.

Kata-kata kunci: Hasil belajar ilmu pengetahuan alam dan media power point

References

Djamarah, S.B., dan Aswan, Z. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Roestiyah, N.K. (2012). Strategi Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Sugiyono. (2007). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suparno, P. (2007). Metodologi Pembelajaran Fisika Konstruktivistik dan Menyenangkan. Yogyakarta: Universitas Sanata Dharma.

Downloads

Published

2021-02-18

How to Cite

Ulvatiya, D., Permatasari, R., & Sarassanti, Y. (2021). Pengaruh Penggunaan Metode Eksperimen terhadap Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam (IPA). QUANTUM: Jurnal Pembelajaran IPA Dan Aplikasinya, 1(1), 18–22. https://doi.org/10.46368/qjpia.v1i1.312

Issue

Section

Articles

Citation Check

Most read articles by the same author(s)