PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN LEARNING CYCLE 7E TERHADAP HASIL BELAJAR STATISTIKA
DOI:
https://doi.org/10.46368/kjpm.v3i2.1383Abstract
Abstract: The purpose of this study is to determine the effect of the LC7e learning model on statistics learning outcomes. This research is a type of quantitative research using a quasi-experimental model with a posttest only control group design. The population in this study included all Islamic Education students at IAIN Pontianak. The sample in this study involved 35 semester IV students in the experimental class and 37 people in the control class who were taken randomly using cluster random sampling. The type of data in this research is quantitative data. The instrument used to obtain data in this study was a learning achievement test in statistics courses in the form of an essay test. Data were analyzed using inferential statistics using simple linear regression. Based on the results of data analysis, sig = 0.00 < α = 0.05 so that Ho is rejected and Ha is accepted, which means that there are differences in learning outcomes in statistics courses between students who are given the LC7e learning model compared to students who are given conventional learning. It can be concluded that the average statistical learning outcomes of students who obtain LC7e are significantly higher than those of students who receive conventional learning. Therefore, it is suggested that the LC7e cooperative learning model can be used as an alternative for Islamic Religious Education lecturers in improving student statistical learning outcomes
Â
Keywords: LC7e Model, Learning Outcomes, StatisticsÂ
Abstrak: Tujuan dari penelitian ini yaitu untuk mengetahui pengaruh model pembelajaran LC7e terhadap hasil belajar statistika. Penelitian ini merupakan salah satu jenis penelitian kuantitatif dengan menggunakan model kuasi eksperimen dengan posttest only control group design. Populasi dalam penelitian ini meliputi seluruh mahasiswa pendidikan Agama Islam IAIN Pontianak. Sampel dalam penelitian ini melibatkan mahasiswa semester IV sebanyak 35 orang pada kelas eksperimen dan 37 orang pada kelas kontrol yang diambil secara acak menggunakan cluster random sampling. Jenis data dalam penelitian ini adalah data kuantitatif. Instrumen yang digunakan untuk memperoleh data dalam penelitian ini adalah tes hasil belajar pada mata kuliah statistika yang berbentuk essay test. Data dianalisis dengan menggunakan statistik inferensial menggunakan regresi linier sederhana. Berdasarkan hasil analisis data diperoleh sig = 0.00< α = 0,05 sehingga Ho ditolak dan Ha diterima yang berarti terdapat perbedaan hasil belajar pada mata kuliah statistik antara mahasiswa yang diberi pembelajaran model LC7e dibandingkan dengan mahasiswa yang diberi pembelajaran konvensional. Dapat disimpulkan rata-rata hasil belajar statistik mahasiswa yang memperoleh LC7e lebih tinggi secara signifikan dibandingkan dengan mahasiswa yang memperoleh pembelajaran konvensional. Oleh karena itu, disarankan model pembelajaran kooperatif tipe LC7e dapat digunakan sebagai alternatif untuk dosen Pendidikan Agama Islam dalam meningkatkan hasil belajar statistik mahasiswa.
Â
Kata Kunci : Model LC7e, Hasil Belajar, Statistika
References
Abdullah, R. (2015). Urgensi penilaian hasil belajar berbasis kelas mata pelajaran IPS di madrasah tsanawiyah. Lantanida Journal, 3(2), 168-181.
Anderson, L.W., Krathwohl, D.R., Airasian, P.W., Cruickshank, K.A., Mayer, R.E., Pintrich, P.R., et al. (2001). A taxonomy for learning, teaching and assissing: A revision of bloom’s taxonomy of educational objectives. New York: Longman.
Kadir, Statistika Terapan Konsep, Contoh dan Analisis Data dengan Program SPSS/Lisrel dalam Penelitian (Jakarta: Rajawali Press, 2015), h.1.
Muosharafa. (2018).“Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa melalui model pembelajaran learning cycle 7e dan problem based learningâ€. Jurnal Pendidikan Matematika.Vol. 7, No.3.
Rosdiati. (2017). Upaya meningkatkan hasil belajar matematika melalui model pembelajaran kooperatif tipe STAD sekolah dasar. Suara Dosen: Jurnal Ilmu Pendidikan Sosial, Sains dan Humaniora, 3(2), 315-321.
Sari, Nopita dan Wardani Rahayu, (2017). “Kemampuan Penalaran Statistika: Penerapan Model Pembelajaran Lc7e Dan Penilaian Autentikâ€. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 8(2), 68
Septianawati, Desty dan Yumi Sarassanti (2023). “Perbandingan Hasil Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Statistikâ€. Uninus Journal of Mathematics Education and Science, 8(1), 52-60
Sudijono, Pengantar Statistik Pendidikan (Jakarta: PT Raja Grafindo Persada, 2010), h.11.
Susanto, A. (2013). Teori belajar dan pembelajaran di sekolah dasar. Jakarta: Kencana Prenada Media Grup.
Yusuf, A. M. (2017). Assesmen dan evaluasi pendidikan. Jakarta: Kencana.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.