PERANAN ORANG TUA DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER SISWA KELAS II SDN 1 ELLA HILIR

Sriningsih Sriningsih, Mastiah Mastiah, Mardiana Mardiana

Abstract


Abstrsct : This study aims to determine how the role of parents in shaping the character of the second grade students of SDN 1 Ella Hilir. This type of research is qualitative, with a descriptive qualitative method approach. This research was conducted on the parents of grade II SDN 1 Ella Hilir, totaling 19 people. The instrument used in this study was the interview sheet guideline inatrument. The results showed that the role of the parents of grade II SDN 1 Ella Hilir students, namely parents have played a role as a motivator, facilitator and mediator in shaping religious and disciplinary character. Most parents form a religious character in their children by teaching short prayers, praying and worshiping at church, while most parents shape the character of discipline in children by teaching discipline in terms of school time, eating, napping and playing. Parents have played their role as motivators, facilitators and mediators in building honest, independent and responsible character, but most parents only act as motivators and mediators. Then most parents form an honest character by teaching them not to tell lies to their parents, other people or friends and to be honest when studying in school. How to build independent character by teaching them to bathe, eat, wear clothes and learn to do their own homework. How to form the character of responsibility by teaching them to tidy up, clean and make the bed. In conclusion, the role of parents in building religious and disciplinary character has carried out its role as a motivator, facilitator and mediator, then most parents only act as motivators and mediators in building honest, independent and responsible character.

 

Keywords : Role of Parents, Character Building.

 

Abstrak : Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana peranan orang tua dalam pembentukan karakter siswa kelas II SDN 1 Ella Hilir. Jenis penelitian ini adalah kualitatif, dengan pendekatan metode kualitatif desktiptif. Penelitian ini dilakukan terhadap orang tua siswa kelas II SDN 1 Ella Hilir yang berjumlah 19 orang. Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini yaitu instrument pedoman lembar wawancara. Hasil penelitian menunjukkan bahwa peranan orang tua siswa kelas II SDN 1 Ella hilir yaitu orang tua sudah berperan sebagai motivator, fasilitator dan mediator dalam pembentukan karakter religius dan disiplin, sebagian besar orang tua membentuk karakter religius pada anak dengan cara mengajarkan doa-doa pendek, sholat dan beribadah ke gereja, sedangkan sebagian besar orang tua membentuk karakter disiplin pada anak dengan cara mengajarkan untuk disiplin dalam hal waktu pergi sekolah, makan, tidur siang dan bermain. Orang tua sudah menjalankan perannya sebagai motivator, fasilitator dan mediator dalam pembentukan karakter jujur, mandiri dan tanggung jawab, namun sebagian besar orang tua hanya berperan sebagai motivator dan mediator. Kemudian sebagaian besar orang tua membentuk karakter jujur dengan cara mengajarkan jangan berkata bohong kepada orang tua, orang lain atau teman dan jujur ketika belajar disekolah. Cara membentuk karakter mandiri dengan mengajarkan untuk mandi, makan, memakai pakaian dan belajar mengerjakan PR sendiri. Cara membentuk karakter tanggung jawab dengan mengajarkan untuk membereskan mainanya, membersihkan dan membereskan tempat tidur. Kesimpulannya peranan orang tua dalam pembentukan karakter religius dan disiplin sudah menjalankan perannya sebagai motivator, fasilitator dan mediator, kemudian sebagian besar orang tua hanya berperan sebagai motivator dan mediator dalam pembentukan karakter jujur, mandiri dan tanggung jawab.

 Kata kunci : Peranan Orang Tua, Pembentukan Karakter.


Full Text:

PDF

References


Nurmasita & Ropiah, N.H. (2018). ”Peran Orangtua Dalam Penanaman Tanggung Jawab Pada Siswa SD Muhammadiyah Ambarkettawang 2 Gamping”.Jurnal Fundemental Pendidikan Dasar.1.(1).

Prabowo & Heriyanto. (2013). “Analisis Pemanfaatan Buku Elektronik (E-Book) Oleh Pemustaka di Perpustakaan Sma Negeri 1 Semarang “.Jurnal Ilmu Perpustakaan.2.(2).1-9.

Ramadhanti, M.. (2019). ”Pembentukan Karakter Dalam Pembelajran BCCT (Beyond Center and Circle Time)”.Jurnal Educate.4.(1).

Samani, M. (2011). Konsep dan Model Pendidikan Karakter. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitaif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alvabeta.CV.




DOI: https://doi.org/10.46368/bjpd.v3i1.895

Article Metrics

Abstract view : 119 times
PDF - 99 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.