Analisis Dimensi Profil Pelajar Pancasila Dalam Cerita Rakyat "Tupai dan Delak"

Aprima Tirsa, Mastiah Mastiah

Abstract


Abstract: This research aims to describe the dimensions of the profile of Pancasila students in the folk tale "Tupai and Delak". The method used in this research was descriptive method. The data source in this research is the folktale text "Tupai and Delak" told by the informant. Data collection techniques in this research were recording techniques, text observation, and interview techniques. The research instruments used in this research were the researcher as the key instrument, recording equipment, interview guide, and data cards. Data analysis using content analysis. The results of this research are that there are three dimensions of the Pancasila student profile, namely 1) the dimension of faith, devotion to God Almighty and noble character (morals towards humans), 2) the dimension of global diversity, and 3) the creative dimension.

Keywords: Pancasila student profile dimensions, folklore, tupai and Delak.

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan dimensi profil pelajar pancasila dalam cerita rakyat “Tupai dan Delak”. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif. Sumber data dalam penelitian ini adalah teks cerita rakyat “Tupai dan Delak” yang dituturkan informan. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini adalah teknik perekaman, observasi teks, dan teknik wawancara. Instrumen penelitian yang digunakan dalam penelitian ini adalah peneliti sebagai instrumen kunci, alat perekam, pedoman wawancara, dan kartu data. Analisis data menggunakan konten analisis. Hasil penelitian ini adalah terdapat tiga dimensi profil pelajar pancasila, yaitu 1) Dimensi beriman, bertakwa kapada Tuhan Yang Maha Esa dan Berahlak Mulia (Akhlak kepada Manusia), 2) Dimensi kebhinekaan global, dan 3) Dimensi kreatif.

 

Kata Kunci: Dimensi profil pelajar pancasila, cerita rakyat, Tupai dan Delak.


Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Penerbit Rineka Cipta.

Hermawan, M. A., Setiawan, B., & ... (2023). Pemanfaatan Cerita Rakyat Diy Sebagai Bahan Ajar Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Tema Kearifan Lokal. … Seminar Sastra Budaya …, 252–262. https://e-journal.unmas.ac.id/index.php/sebaya/article/view/6991

Kemenbudristek, K. B. S. K. dan A. P. (2022). Dimensi, Elemen, dan Subelemen Profil Pelajar Pancasila pada Kurikulum Merdeka.

Mastiah, M., & Albar, J. (2022). NILAI KARAKTER DALAM LIRIK HIMNE STKIP MELAWI DAN RELEVANSINYA DENGAN PROFIL PELAJAR PANCASILA Mastiah 1 , Joni Albar 2 1,2. Prosiding Seminar Nasional Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat (SNPP), 58–73.

Prasetyo, H., Mastiah, M., & Mardiana, M. (2022). Analisis Nilai Moral Dalam “Kumpulan Cerita Rakyat Suku Dayak Randuk” Dan Relevansinya Dengan Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(1), 64–74. https://doi.org/10.46368/jpd.v10i1.674




DOI: https://doi.org/10.46368/bjpd.v4i2.1504

Article Metrics

Abstract view : 131 times
PDF - 59 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.