STUDI LITERATUR PEMAANFAATAN MEDIA SOSIAL SEBAGAI SARANA MENINGKATKAN MINAT SISWA SEKOLAH DASAR TERHADAP CERITA RAKYAT

Authors

  • Delia Putri Rahayu Universitas Nusa Putra, Indonesia
  • Dhea Adela Universitas Nusa Putra, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.46368/jpd.v13i2.4537

Abstract

Abstract:  The purpose of this study is to explore various studies that discuss the application of social media in the learning process, particularly as a tool to increase elementary school students' interest in folklore. The research method used was a literature review, analyzing several relevant journals, scientific articles, and research reports from 2021 to 2023. The results of this study indicate that social media can be used as an interactive and engaging learning tool to introduce folklore to elementary school students. Through platforms such as YouTube, Instagram, and TikTok, educators can upload short videos, animations, or digital performances about folklore. This can stimulate curiosity and increase student engagement in cultural literacy activities. It can also be used as a means to increase elementary school students' interest in folklore, given the relatively high level of social media use among elementary school students.

Keywords: Social media, Student interest, Folklore

 

Abstrak: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengeksplorasi berbagai hasil kajian yang membahas penerapan media sosial dalam proses belajar, terutama sebagai alat untuk meningkatkan minat siswa SD terhadap cerita rakyat. Metode penelitian yang diterapkan adalah tinjauan Pustaka (Study Literature)  dengan menganalisis beberapa jurnal, artikel ilmiah, dan laporan penelitian yang relevan dalam rentang waktu 2021 hingga 2023. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa media sosial dapat digunakan sebagai alat pembelajaran yang interaktif dan menarik dalam memperkenalkan cerita rakyat kepada siswa SD. Melalui platform seperti YouTube, Instagram, dan TikTok, para pendidik bisa mengunggah video singkat, animasi, atau pertunjukan digital tentang cerita rakyat yang dapat merangsang rasa ingin tahu dan meningkatkan keterlibatan siswa dalam aktivitas literasi budaya, serta dapat digunakan sebagai sarana meningkatkan minat siswa sekolah dasar pada cerita rakyat, mengingat penggunaan media sosial di kalangan siswa sekolah dasar cukup tinggi.

Kata Kunci: Media sosial, Minat siswa, Cerita rakyat

Downloads

Published

2025-12-04

How to Cite

Putri Rahayu, D., & Adela, D. (2025). STUDI LITERATUR PEMAANFAATAN MEDIA SOSIAL SEBAGAI SARANA MENINGKATKAN MINAT SISWA SEKOLAH DASAR TERHADAP CERITA RAKYAT. JURNAL PENDIDIKAN DASAR, 13(2), 253–264. https://doi.org/10.46368/jpd.v13i2.4537

Citation Check