PENGEMBANGAN MATERI BAHAN AJAR PADA MATA KULIAH WAWASAN KEBANGSAAN BERBASIS KARAKTER PANCASILA

Authors

  • Andi Usman

DOI:

https://doi.org/10.46368/jpd.v5i2.134

Abstract

Abstract: This research is a study on the development of material in the subject
of National Insight based on the character of Pancasila which is referred from
the National Higher Education Standard (SNPT) and the Indonesian National
Qualification Framework (KKNI). The data were collected from students of
PG-PAUD Study Program, Lecturers of Education Faculty of FKIP Untan,
and PG-PAUG Teachers who attended Strata One (S1) in PG-PAUD study
program at FKIP Untan. The study material was analyzed based on the
instrument which were filled by 42 respondents, and the result is as follows;
(1) On the aspect of Pancasila Philosophy, the respondent's statement (item
score according to 120) is in scientific study. (2) In the sociology aspect of
respondent's statement (item score according to 128) in reviewing the
application of the 1945 Constitution. (3) On the psychological aspect of
respondent's statement (item score is very suitable 80 and 100) in studying
national culture of Bhinneka Tunggal Ika. (4) In the aspect of Pancasila
character behaviour respondents statements (item score 94 is very suitable and
suitable 89), in reviewing to maintain the integrity of NKRI. (5) Then to the
lecturer of the respondent's statement about the teaching materials given in the
learning (item score is suitable 109). The suitability of lecturers who teach the
subjects of National Insight in teaching in PG-PAUD. Then, the researcher
along with the lecturers in the research seminar jointly formulate the
suitability of the material that is based on Pancasila character. For material
harmoniousness developed according to the learning achievement based on
KKNI or the Indonesian National Qualification Framework and SNPT or
National Standards of Higher Education. Then as a whole will be produced a
Learning Curriculum which is part of curriculum of National Insight subject
on PG-PAUD study program.
Keywords: SNPT, KKNI, National Insight, Pancasila Character, learning
achievement in PG-PAUD.
Abstrak:Penelitian ini merupakan kajian mengenai pengembangan Materi
bahan ajar pada mata kuliah Wawasan Kebangsaan berbasis karakter Pancasila
yang dirujuk dari Standar Nasional Pendidikan Tinggi (SNPT) dan Kerangka
Kualifikasi Nasional Indonesia (KKNI). Data dikumpulkan dari mahasiswa
Prodi PG-PAUD, Dosen Ilmu Pendidikan FKIP Untan, serta Guru PG-PAUG
yang mengikuti Strata Satu ( S1) pada Prodi PG-PAUD FKIP Untan. Bahan
kajian dianalisis berdasarkan instrument yang diisi responden dari 42 orang,
hasilnya sebagai berikut; (1) Pada aspek Filsafat Pancasila pernyataan responden (item skor sesuai 120) dalam mengkaji secara ilmiah. (2) Pada
aspek sosiologi pernyataan responden (item skor sesuai 128) dalam mengkaji
penerapan UUD 1945. (3) Pada aspek psikologis pernyataan responden (item
skor sangat sesuai 80 dan sesuai 100) dalam mengkaji budaya nasional
Bhinneka Tunggal Ika. (4) Pada aspek pengetahuan berprilaku karakter
pancasila pernyataka responden (item skor 94 sangat sesuai dan sesuai 89),
dalam mengkaji untuk menjaga keutuhan NKRI. (5) Kemudian kepada dosen
pengajar pernyataan responden tentang materi ajar yang diberikan dalam
pembelajaran (item skor sesuai 109). Kesuaian dosen yang mengampu mata
kuliah Wawasan Kebangsaan dalam mengajar di PG-PAUD.Kemudian,
peneliti bersama teman dosen dalam seminar hasil penelitian secara bersamasama merumuskan kesesuaian materi yang berbaisis karakter Pancasila. Untuk
kesuaian materi yang dikembangkan sesuai dari capaian pembelajaran
berdasarkan KKNI atau Kerangka Kwalifikasi Nasional Indonesia dan SNPT
atau Standar Nasional Pendidikan Tinggi. Kemudian secara keseluruhan akan
dihasilkan Kurikulum Pembelajaran yang merupakan bagian dari kurikulum
mata kuliah Wawasan Kebangsaan pada program studi PG_PAUD .
Kata kunci: SNPT, KKNI, Wawasan Kebangsaan, Karakter Pancasila,
capaian pembelajaran pada PG-PAUD.



Published

2017-12-01

How to Cite

Usman, A. (2017). PENGEMBANGAN MATERI BAHAN AJAR PADA MATA KULIAH WAWASAN KEBANGSAAN BERBASIS KARAKTER PANCASILA. JURNAL PENDIDIKAN DASAR, 5(2), 110–115. https://doi.org/10.46368/jpd.v5i2.134

Citation Check