Analisis Strategi Guru Dalam Pengelolaan Kelas Siswa Kelas IV di SD Negeri 22 Muara Tanjung

Authors

  • Rizka Varhanita STKIP Melawi, Indonesia
  • Mastiah STKIP Melawi, Indonesia
  • Atmaja STKIP Melawi, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.46368/jppsd.v3i3.4611

Abstract

Abstract: This research is based on the teacher's strategy in managing class IV students at SDN 22 Muara Tanjung. The aim of the research is to detelmine teachers' strategies in managing class IV students at SDN 22 Muara Tanjung. The research method uses qualitative with a qualitative descriptive approach. The research subject was a foulth grade teacher at SD Negeri 22 Muara Tanjung. The object of research is teacher strategies in classroom management. Data collection techniques use intelviews, observation and documentation. Data analysis includes data reduction, data exposure and drawing conclusions. Checking the validity of the data uses triangulation techniques. The results of research on teacher strategies in classroom management show that the fourth grade teacher at SD Negeri 22 Muara Tanjung organizes the learning environment by creating a classroom that is fun and conducive to learning activities. Class teachers apply varied leaming strategies and use learning tools. Teachers regulate behavior and provide motivation to students in forming good attitudes and behavior of students in class IV in leaming, such as giving warnings and advice to students who dislupt the leaming process during leaming. The conclusion of the research is that the teacher's strategy in classroom management is to organize the leaming environment, implement varied leaming strategies, use leaming tools and provide motivation.

Keywords: Strategy, Teacher, Classroom Management

 

Abstrak: Penelitian ini didasari oleh strategi guru dalam pengelolaan kelas siswa kelas IV di SDN 22 Muara Tanjung. Tujuan penelitian mengetahui strategi guru dalam pengelolaan kelas siswa kelas IV di SDN 22 Muara Tanjung. Metode penelitian menggunakan kualitatif dengan pendekatan deskriftif kualitatif. Subjek penelitian guru kelas IV SD Negeri 22 Muara Tanjung. Objek penelitian strategi guru dalam pengelolaan kelas. Teknik pengumpulan data menggunakan wawancara, observasi dan dokumentasi. Analisis data meliputi reduksi data, paparan data dan penarikan kesimpulan. Pengecekan keabsahan data menggunakan triangulasi teknik. Hasil penelitian tentang strategi guru dalam pengelolaan kelas diketahui bahwa guru kelas IV SD Negeri 22 Muara Tanjung menata lingkungan belajar dengan menciptakan ruangan kelas yang menyenangkan dan kondusif bagi kegiatan pembelajaran. Guru kelas menerapkan strategi pembelajaran yang bervariasi dan menggunakan perangkat pembelajaran. Guru mengatur perilaku dan memberikan motivasi kepada siswa dalam membentuk sikap dan perilaku siswa yang baik di kelas IV dalam belajar seperti memberikan teguran dan nasehat kepada siswa yang mengganggu proses belajar pada saat pembelajaran berlangsung. Kesimpulan hasil penelitian adalah strategi guru dalam pengelolaan kelas adalah menata lingkungan belajar, menerapkan strategi pembelajaran yang bervariasi, menggunakan perangkat pembelajaran dan memberikan motivasi.

Kata Kunci: Strategi, Guru, Pengelolaan Kelas

Downloads

Published

2025-09-22

How to Cite

Varhanita, R., Mastiah, & Atmaja, N. M. K. A. (2025). Analisis Strategi Guru Dalam Pengelolaan Kelas Siswa Kelas IV di SD Negeri 22 Muara Tanjung. JURNAL PENDIDIKAN DAN PEMBELAJARAN SEKOLAH DASAR, 3(3), 22–29. https://doi.org/10.46368/jppsd.v3i3.4611

Issue

Section

Articles

Citation Check