PENGEMBANGAN SOAL TES BERKONTEKS BUDAYA LOKAL MERON SUKOLILO UNTUK MENGUKUR KEMAMPUAN NUMERASI SISWA SMP KELAS VII
Abstract
References
Adam, H. E. A., Dwijayanti, I., & Endahwuri, D. (2022). Analisis kemampuan literasi matematika siswa SMP Negeri 1 Juwana dalam menyelesaikan masalah matematika ditinjau dari adversity quotient. AKSIOMA : Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 13(2), 213–225. https://doi.org/10.26877/aks.v13i2.12246
Ajmain, Herna, & Masrura, S. I. (2020). Implementasi Pendekatan Etnomatematika Dalam Pembelajaran Matematika. SIGMA (Suara Intelektual Gaya Matematika), 12, 45–54.
Astuti, P. P., Baalwi, M. A., & Wahyudi, A. (2022). Analisis Kemampuan Numerasi Peserta Didik Kelas V dalam Menyelesaikan Soal Pemecahan Masalah di SDN Sumokali Candi. Lintang Songo: Jurnal Pendidikan, 5(2), 62–66.
Ayu, D., Dianariska, D., Ayu, I. G., Puspita, R., & Sumandya, I. W. (2024). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Peserta Didik Dalam Asesmen Kemampuan Minimum ( AKM ) - Numerasi. 3, 24–33.
Baharuddin, M. R., Sukmawati, S., & Christy, C. (2021). Deskripsi Kemampuan Numerasi Siswa dalam Menyelesaikan Operasi Pecahan. Pedagogy: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 90–101.
Charmila, N., Zulkardi, Z., & Darmawijoyo, D. (2016). Pengembangan soal matematika model PISA menggunakan Konteks Jambi. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan, 20(2), 198–207. https://doi.org/10.21831/pep.v20i2.7444
Dasaprawira, M. Noviarsyah Aspriyani, R. (2002). Pengembangan Soal Matematika Tipe Pisa Menggunakan Konsteks Puri Tri Agung. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 35–42.
Fauzi, F. G., Khoirunnisa, Melyana, F., Rahmawati, D., Yasmin, S., & Nurrahmah, A. (2021). Analisis Literasi Numerasi Siswa Kelas VIII Di SMP Petri Jaya Jakarta Timur Pada Konten Aljabar. Himpunan: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Matematika, 1(2), 83–91.
Husna, N. M., Isnarto, I., Suyitno, A., & Shodiqin, A. (2021). Integrasi Literasi Numerasi dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah. 841–845.
Masullah, B. D., Zuhry, L. H., & Usman, L. H. (2024). ANALISIS BUTIR SOAL UJIAN AKHIR SEMESTER MATA PELAJARAN MATEMATIKA SMP NEGERI 6 PRAYA TIMUR. 5(September), 152–161.
Muhammad, I. (2023). Penelitian Etnomatematika Dalam Pembelajaran Matematika (1995- 2023). EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(1), 427–438. https://doi.org/10.62775/edukasia.v4i1.276
OECD. (2015). PISA Result in Focus. Paris: OECD Publishing.
Pulungan, S. A. (2022). Analisis kemampuan literasi numerasi pada materi persamaan linear siswa SMP PAB 2 Helvetia. Journal On Teacher Education, 3(3), 266–274. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jote/article/view/4574/3287
Putra, D. O. P., & Purnomo, Y. W. (2023). Pengaruh Pendekatan Pendidikan Matematika Realistik Indonesia (Pmri) Terhadap Kemampuan Numerasi Siswa. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 12(1), 512. https://doi.org/10.24127/ajpm.v12i1.6231
Rezky, M., Hidayanto, E., & Parta, I. N. (2022). Kemampuan Literasi Numerasi Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Konteks Sosial Budaya Pada Topik Geometri Jenjang Smp. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(2), 1548. https://doi.org/10.24127/ajpm.v11i2.4879
Riyani, R., Maizora, S., & Hanifah, H. (2017). Uji Validitas Pengembangan Tes Untuk Mengukur Kemampuan Pemahaman Relasional Pada Materi Persamaan Kuadrat Siswa Kelas Viii Smp. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), 1(1), 60–65. https://doi.org/10.33369/jp2ms.1.1.60-65
Septia, Y. L., Nurcahyono, N. A., & Balkist, P. S. (2021). Pengembangan Media Baret Berbasis Android untuk Meningkatkan Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMK. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(1), 35–47. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i1.986
Tenny, Nisa, A. K., & Murtaplah. (2021). Pengembangan Literasi dan Numerasi dalam Proses Belajar dan Mengajar Berbagai Mata Pelajaran. 1–101.
Utami, R.E., Nugroho, A.A., Dwijayanti, I., & Sukarno. A. (2018). Pengembangan E-Modul Berbasis Etnomatematika Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah. JNPM: Jurnal Nasional Pendidikan Matematika, 2(2), 268–283.
Utami, R. E., Ekawati, C., & Handayanto, A. (2020). Profil kemampuan berpikir aljabar dalam memecahkan masalah matematika ditinjau dari gaya kognitif reflektif siswa SMP. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 5(1), 13–24.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Copyright (c) 2025 AL KHAWARIZMI: Jurnal Pendidikan Matematika

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.