ANALISIS KEMAMPUAN PENALARAN MATEMATIS KELAS 4 SEKOLAH DASAR DITINJAU DARI KEMAMPUAN BERPIKIR
DOI:
https://doi.org/10.46368/kjpm.v5i2.2366Abstract
References
Agustin, R. D. (2016). Kemampuan Penalaran Matematika Mahasiswa Melalui Pendekatan Problem Solving. Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 5(2), 179–188. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v5i2.249
Ahmat Fatoni Rizal, Purwaningrum, J. P., & Rahayu, R. (2021). Pengembangan E-Modul Berbasis Etnomatematika Untuk Menumbuhkan Kemampuan Komunikasi Matematis Dan Minat Belajar Siswa. Koordinat Jurnal MIPA, 2(2), 1–14. https://doi.org/10.24239/koordinat.v2i2.26
Ardana Riswari, L., Kusumo, P., & Rachmadita Hapsari, C. (2024). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Sekolah Dasar Saat Menyelesaikan Soal Persegi. Alpen: Jurnal Pendidikan Dasar, 8(1), 46–55. https://doi.org/10.24929/alpen.v8i1.248
Aziz, H. E., & Hidayati, N. (2019). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMP pada Materi Aritmatika Sosial. Seminar Nasional Matematika Dan PendidikanMatematika, 2016, 824–828.
Dewi, P., Nasution, T. A., Ahmad, W., & Nasution, F. (2023). Keterampilan Berpikir sebagai Bagian dari Proses Kognitif Kompleks Siswa. Jurnal Dirosah Islamiyah, 5(2), 544–552. https://doi.org/10.47467/jdi.v5i2.3072
Hidayat, D. (2016). Strategi Pembelajaran Partisipatif dalam Meningkatkan Hasil Program Pendidikan Nonfromal di Kabupaten Karawang. Journal of Nonformal Education, 2(1), 14–19.
Jannah, R., Zubainur, C. M., & Syahjuzar. (2020). Kemampuan Siswa dalam Mengajukan Dugaan dan Melakukan Manipulasi Matematika melalui Model Discovery Learning. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Matematika, 5(1), 70–78.
Kholil, M., & Zulfiani, S. (2020). Faktor-Faktor Kesulitan Belajar Matematika Siswa Madrasah Ibtidaiyah Da’watul Falah Kecamatan Tegaldlimo Kabupaten Banyuwangi. EDUCARE: Journal of Primary Education, 1(2), 151–168. https://doi.org/10.31537/laplace.v2i2.246
Muniroh, L., & Buchori, A. (2022). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Peserta Didik Dalam Menyelesaikan Masalah Kontekstual Pada Materi Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel ( SPLTV ). 49–58.
Nikmah, N., Rahayu, R., & Fajrie, N. (2020). Penerapan Media Pembelajaran Math Mobile Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas Iv. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(2), 44–52. https://doi.org/10.24176/wasis.v1i2.4895
Nurharyanto, D. W. (2023). Analisis Penalaran Matematis Mahasiswa Pgsd Terhadap Penyelesaian Soal Geometri Ruang. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR, 4(1), 1–6.
Pusat Penilaian Pendidikan Balitbang Kemendikbud. (2019). Pendidikan di Indonesia Belajar dari Hasil PISA 2018. Pusat Penilaian Pendidikan Balitbang Kemendikbud, 021, 1–206.
Putri, A. D., & Yuliani, A. (2019). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa MA di Kabupaten Bandung Barat pada Materi Barisan dan Deret. Journal On Education, 1(2), 400–409.
Putri Hendana, I., Lestari, K. E., & Karawang, U. S. (2024). Pengaruh Kemampuan Penalaran Matematis Terhadap Kemampuan Pembuktian Matematis Siswa. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR, 1(1), 198–204.
Salmila, Y., & Putri Yulia. (2024). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa dalam Mengerjakan Soal Cerita Materi Kelas VIII SMP. Venn: Journal of Sustainable Innovation on Education, Mathematics and Natural Sciences, 3(1), 11–19. https://doi.org/10.53696/2964-867x.124
Saputri, I. A., Hamid, H., & Waliyanti, I. K. (2024). Penerapan Model Contextual Teaching and Learning dan Ekspositori Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Guru Matematika, 4(2), 132–145. https://doi.org/10.33387/jpgm.v4i2.7939
Setiawan, A. R. (2019). Hubungan Fisika dan Matematika dalam Pembelajaran Aktual.
Suprihatin, Tri, Roro; Maya, Rippi; Senjawati, E. (2018). Jurnal Kajian Pembelajaran Matematika. Jurnal Kajian Pembelajaran Matematika, 2(1), 10. http://journal2.um.ac.id/index.php/jkpm
Ulya, H., Rahayu, R., Kartono, K., & Isnarto, I. (2019). Kemampuan Matematis Mahasiswa Dalam Penerapan Asesmen Kolaboratif. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 10(1), 113–120. https://doi.org/10.24176/re.v10i1.4125
Wahyuni, Z., Roza, Y., & Maimunah, M. (2019). Analisis Kemampuan Penalaran Matematika Siswa Kelas X Pada Materi Dimensi Tiga. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Al Qalasadi, 3(1), 81–92. https://doi.org/10.32505/qalasadi.v3i1.920
Waliulu, I., Syam Tonra, W., & Hi Abdullah, I. (2022). Kemampuan penalaran matematis siswa dalam menyelesaikan masalah segitiga. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 11(1), 49. https://doi.org/10.33387/dpi.v11i1.4374
Wildan, W., Sutiarso, S., Firdaus, R., & Suningsih, A. (2023). HUBUNGAN KEMAMPUAN PENALARAN MATEMATIS DAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA MATERI MATRIK TERHADAP PRESTASI BELAJAR. 12(1), 66–79. https://doi.org/10.31571/saintek.v12i2.6678
Wirawan, N., Yuhana, Y., & Fatah, A. (2023). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Bentuk Literasi Numerasi AKM pada Konten Bilangan Ditinjau dari Disposisi Matematis. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 2715–2728. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i3.2623
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.