ANALISIS KEMAMPUAN PENALARAN MATEMATIS KELAS 4 SEKOLAH DASAR DITINJAU DARI KEMAMPUAN BERPIKIR

Authors

  • fitra nabila tahriza UNIVERSITAS MURIA KUDUS, Indonesia
  • Fauzul Muna
  • Alfiana Lulu Widiyant
  • Innalatul Farokhah
  • Navandra Berliana Fitri
  • ⁠Ratri  Rahayu

DOI:

https://doi.org/10.46368/kjpm.v5i2.2366

Abstract

Low mathematics scores are related to students' reasoning abilities. The reasoning process is very important to train in students to train their thinking development abilities, especially in solving problems. This research aims to analyze mathematical reasoning abilities in terms of thinking abilities in grade 4 elementary school students. The research subjects were 4th grade students at SD N 3 Kandangmas, Kudus, totaling 4 students with the highest scores in each indicator of mathematical reasoning using a purposive sampling technique. The instruments used in this research were an interview sheet and essay questions consisting of 4 questions with flat shapes and indicators. The research results show that students' mathematical reasoning abilities in solving mathematical reasoning-based problems at school are quite sufficient. Of the 4 indicators, 2 indicators can be fulfilled correctly and well, 1 indicator has not been fulfilled properly, and 1 indicator has not been fulfilled. 

References

Agustin, R. D. (2016). Kemampuan Penalaran Matematika Mahasiswa Melalui Pendekatan Problem Solving. Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 5(2), 179–188. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v5i2.249

Ahmat Fatoni Rizal, Purwaningrum, J. P., & Rahayu, R. (2021). Pengembangan E-Modul Berbasis Etnomatematika Untuk Menumbuhkan Kemampuan Komunikasi Matematis Dan Minat Belajar Siswa. Koordinat Jurnal MIPA, 2(2), 1–14. https://doi.org/10.24239/koordinat.v2i2.26

Ardana Riswari, L., Kusumo, P., & Rachmadita Hapsari, C. (2024). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Sekolah Dasar Saat Menyelesaikan Soal Persegi. Alpen: Jurnal Pendidikan Dasar, 8(1), 46–55. https://doi.org/10.24929/alpen.v8i1.248

Aziz, H. E., & Hidayati, N. (2019). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMP pada Materi Aritmatika Sosial. Seminar Nasional Matematika Dan PendidikanMatematika, 2016, 824–828.

Dewi, P., Nasution, T. A., Ahmad, W., & Nasution, F. (2023). Keterampilan Berpikir sebagai Bagian dari Proses Kognitif Kompleks Siswa. Jurnal Dirosah Islamiyah, 5(2), 544–552. https://doi.org/10.47467/jdi.v5i2.3072

Hidayat, D. (2016). Strategi Pembelajaran Partisipatif dalam Meningkatkan Hasil Program Pendidikan Nonfromal di Kabupaten Karawang. Journal of Nonformal Education, 2(1), 14–19.

Jannah, R., Zubainur, C. M., & Syahjuzar. (2020). Kemampuan Siswa dalam Mengajukan Dugaan dan Melakukan Manipulasi Matematika melalui Model Discovery Learning. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Matematika, 5(1), 70–78.

Kholil, M., & Zulfiani, S. (2020). Faktor-Faktor Kesulitan Belajar Matematika Siswa Madrasah Ibtidaiyah Da’watul Falah Kecamatan Tegaldlimo Kabupaten Banyuwangi. EDUCARE: Journal of Primary Education, 1(2), 151–168. https://doi.org/10.31537/laplace.v2i2.246

Muniroh, L., & Buchori, A. (2022). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Peserta Didik Dalam Menyelesaikan Masalah Kontekstual Pada Materi Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel ( SPLTV ). 49–58.

Nikmah, N., Rahayu, R., & Fajrie, N. (2020). Penerapan Media Pembelajaran Math Mobile Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas Iv. WASIS : Jurnal Ilmiah Pendidikan, 1(2), 44–52. https://doi.org/10.24176/wasis.v1i2.4895

Nurharyanto, D. W. (2023). Analisis Penalaran Matematis Mahasiswa Pgsd Terhadap Penyelesaian Soal Geometri Ruang. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR, 4(1), 1–6.

Pusat Penilaian Pendidikan Balitbang Kemendikbud. (2019). Pendidikan di Indonesia Belajar dari Hasil PISA 2018. Pusat Penilaian Pendidikan Balitbang Kemendikbud, 021, 1–206.

Putri, A. D., & Yuliani, A. (2019). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa MA di Kabupaten Bandung Barat pada Materi Barisan dan Deret. Journal On Education, 1(2), 400–409.

Putri Hendana, I., Lestari, K. E., & Karawang, U. S. (2024). Pengaruh Kemampuan Penalaran Matematis Terhadap Kemampuan Pembuktian Matematis Siswa. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR, 1(1), 198–204.

Salmila, Y., & Putri Yulia. (2024). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Siswa dalam Mengerjakan Soal Cerita Materi Kelas VIII SMP. Venn: Journal of Sustainable Innovation on Education, Mathematics and Natural Sciences, 3(1), 11–19. https://doi.org/10.53696/2964-867x.124

Saputri, I. A., Hamid, H., & Waliyanti, I. K. (2024). Penerapan Model Contextual Teaching and Learning dan Ekspositori Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Siswa SMP. Jurnal Pendidikan Guru Matematika, 4(2), 132–145. https://doi.org/10.33387/jpgm.v4i2.7939

Setiawan, A. R. (2019). Hubungan Fisika dan Matematika dalam Pembelajaran Aktual.

Suprihatin, Tri, Roro; Maya, Rippi; Senjawati, E. (2018). Jurnal Kajian Pembelajaran Matematika. Jurnal Kajian Pembelajaran Matematika, 2(1), 10. http://journal2.um.ac.id/index.php/jkpm

Ulya, H., Rahayu, R., Kartono, K., & Isnarto, I. (2019). Kemampuan Matematis Mahasiswa Dalam Penerapan Asesmen Kolaboratif. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 10(1), 113–120. https://doi.org/10.24176/re.v10i1.4125

Wahyuni, Z., Roza, Y., & Maimunah, M. (2019). Analisis Kemampuan Penalaran Matematika Siswa Kelas X Pada Materi Dimensi Tiga. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika Al Qalasadi, 3(1), 81–92. https://doi.org/10.32505/qalasadi.v3i1.920

Waliulu, I., Syam Tonra, W., & Hi Abdullah, I. (2022). Kemampuan penalaran matematis siswa dalam menyelesaikan masalah segitiga. Delta-Pi: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 11(1), 49. https://doi.org/10.33387/dpi.v11i1.4374

Wildan, W., Sutiarso, S., Firdaus, R., & Suningsih, A. (2023). HUBUNGAN KEMAMPUAN PENALARAN MATEMATIS DAN PEMECAHAN MASALAH MATEMATIKA MATERI MATRIK TERHADAP PRESTASI BELAJAR. 12(1), 66–79. https://doi.org/10.31571/saintek.v12i2.6678

Wirawan, N., Yuhana, Y., & Fatah, A. (2023). Analisis Kemampuan Penalaran Matematis Bentuk Literasi Numerasi AKM pada Konten Bilangan Ditinjau dari Disposisi Matematis. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 2715–2728. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i3.2623

Published

2025-05-03

How to Cite

tahriza, fitra nabila, Muna, F., Lulu Widiyant, A., Farokhah, I., Berliana Fitri, N., & Rahayu,⁠Ratri . (2025). ANALISIS KEMAMPUAN PENALARAN MATEMATIS KELAS 4 SEKOLAH DASAR DITINJAU DARI KEMAMPUAN BERPIKIR. AL KHAWARIZMI: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2). https://doi.org/10.46368/kjpm.v5i2.2366

Issue

Section

Articles

Citation Check