ANALISIS MINAT BELAJAR SISWA PADA PEMBELAJARAN MATEMATIKA MATERI NILAI MATA UANG KELAS II SD IT TAHFIZUL QUR’AN MEDAN
DOI:
https://doi.org/10.46368/kjpm.v4i1.1742Abstract
Abstrak: Minat memiliki peranan penting bagi siswa dalam menentukan pola berpikirnya untuk melakukan suatu aktivitas atau tindakan. Oleh sebab itu minat merupakan salah satu faktor yang menentukan keberhasilan siswa dalam pembelajaran. Penelitian ini bertujuan untuk megetahui minat siswa pada pembelajaran matematika materi nilai mata uang kelas II SDIT Tahfizul Quran Medan. Jenis penelitian yang digunakan ialah penelitian kualitatif dengan pendekatan deskriptif yang bertujuan untuk mendeskripsikan suatu objek, fenomena, atau permasalahan terhadap fakta yang sedang diteliti. Berdasarkan hasil penelitian yang telah dilakukan bahwa minat belajar siswa dalam pembelajaran matematika pada materi nilai uang pecahan, sudah cukup baik, karena dilihat dari indikator minatnya yang terpenuhi, seperti perasaan senang siswa, ketertarikan siswa, perhatian saat belajar siswa dan keterlibatan siswa yang cukup baik, dan materi tersebut dianggap mudah oleh siswa.
Kata Kunci: Minat belajar, matematika, siswa
 Â
Â
Abstract : Interest has an important role for students in determining their thinking patterns to carry out an activity or action. Therefore, interest is one of the factors that determines student success in learning. This research aims to determine students' interest in learning mathematics material on currency values for class II SDIT Tahfizul Quran Medan. The type of research used is qualitative research with a descriptive approach which aims to describe an object, phenomenon or problem regarding the facts being researched. Based on the results of research that has been carried out, students' interest in learning mathematics in the material of the value of fractions of money is quite good, because it can be seen from the indicators that their interest is fulfilled, such as students' feelings of happiness, student interest, attention when studying and student involvement is quite good, and the material is considered easy by students.
Keywords: Learning Interest, mathematics, student
References
Amallia Putri, B. B, dkk. (2019). Analisis Faktor Rendahnya Minat Belajar Matematika Siswa Kelas V di SD Negeri 4 Gumiwang. Jurnal Educatio FKIP UNMA. 5(2).
Herzamzam, Dyah Anungrat. (2018). Peningkatan Minat Belajar Matematika Melalui Pendekatan Matematika Realistik (PMR) Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Visipena. 9(1).
Mudjiarti, Narto Tjatjik. (2014). Meningkatkan Hasil Belajar Memecahkan Masalah Perhitungan yang Berkaitan Dengan Uang Mainan Pada Siswa Kelas III SDN Cupak Ngusikan Jombang. JPGSD. 2(3).
Putriwanti. (2022). Pembelajaran Demonstrasi Berbantuan Media Puzzle Math untuk Meningkatkan Minat Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. CJPE: Cokroaminoto Journal of Primary Education. 5(2).
Setiyadi, Desi, dkk. (2022). Uang Koin dan Kertas Mainan Sebagai Media Pembelajaran Matematika Kontekstual pada Sekolah Dasar. Jurnal Riset Pendidikan Dasar. 3(2).
Susilawati, Iis. (2023). Analisis Minat Belajar Siswa Pada Pembelajaran Matematika Materi Nilai Uang Pecahan Kelas II SD Negeri Pasar Baru I Tangerang. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri. 9(5).
Syachruroji, Ahmad, dkk. (2022). Analisis Pemahaman Penjumlahan Nilai Uang Dengan Model Kooperatif Talking Stick Pada Siswa Kelas 2 SDN Lontar Baru. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri. 8(2).
Zendrato, Yuliarmawati, dkk. (2021). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Kesetaraan Pecahan Mata Uang Dengan Menggunakan Media Uang. Jurnal Kependidikan Matematika. 3(2).
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
1. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
2. Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
3. Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.