NILAI-NILAI PENDIDIKAN PADA PROSES PEMBELAJARAN TARI DISEKOLAH DASAR

MUKHLISIN MUKHLISIN

Abstract



Abstract: The learning process is not apart from the educational value that occurs
during learning and teaching activities, including the Dance Learning Process in
Elementary Schools. This study examines the value of education in the dance
learning process in elementary schools. This study used qualitative methods, and
an educational approach. Collecting data used observation techniques, interviews,
and document studies. The data analysis procedure used data reduction, data
presentation and verification. Analysis of educational value in the dance learning
process in elementary schools used Rosyadi and Hasbullah’s analysis. The validity
of the data in this study used triangulation of data sources. The results are 1)
Religious Value 2) Discipline Value; 3) Independent Value; 4) Social Value.
Specifically, the findings of the dance learning process in elementary schools, there
is an educational value that is reflected by the dance learning process takes place.
The benefits of research as a reference in learning the art of dance.
Keyword: dance learning, educational value
Abstrak: Proses pembelajaran tidak terlepas dari nilai pendidikan yang terjadi
selama kegiatan belajar dan mengajar berlangsung, tak terkecuali dalam Proses
Pembelajaran Tari di Sekolah Dasar. Penelitian ini mengkaji Nilai Pendidikan pada
proses pembelajaran Tari di Sekolah Dasar. Penelitian ini menggunakan metode
kualitatif, dan pendekatan pendidikan. Penggumpulan data menggunakan tekhnik
observasi, wawancara, dan studi dokumen. Prosedur analisis data menggunakan
reduksi data, penyajian dan verifikasi data. Analisis nilai pendidikan pada proses
pembelajaran Tari di Sekolah Dasar menggunakan Analisis Rosyadi dan
Hasbullah. Validitas data dalam penelitian ini menggunakan trianggulasi sumber
data. Dengan hasil 1); Nilai Religius 2). Nilai Disiplin; 3). Nilai Mandiri; 4). Nilai
Sosial. Secara khusus temuan proses pembelajaran Tari di Sekolah Dasar, terdapat
Nilai Pendidikan yang tercermin saat proses pembelajaran Tari berlangsung.
Manfaat penelitian sebagai rujukan dalam pembelajaran seni tari.

Kata Kunci: pembelajaran tari, nilai pendidikan


References


Hasbullah. (2005). Dasar-dasar Ilmu Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada. Kemendiknas. (2012). Sistem Pendidikan Nasional: Jakarta.

Kusumastuti. (2010). Strategi Pembelajaran Jakarta

Malarsih. (2013). Pembelajaran Seni Tari di SMP Negeri 1 Batangan

Kabupaten Pati. Catharsis, Vol. 2, No 1. Universitas Negeri Semarang

http://doi.org./10.15294/jst.v2i1.96

Malarsih. (2013). Pembelajaran Seni Tari Menggunakan Pendekatan

Apresiasi dan Kreasi. Penerapan Teknologi dan Pembelajaran, Vol.

, No. 2. Universitas Negeri Semarang

http//doi.org./10.15294/rekayasa.v11i1.10335

Nashir, H. (2013). Pendidikan Karakter berbasis Agama dan Budaya.

Yogyakarta: Multi Presindo Nurseto, G. (2015). Pembelajaran Seni

Tari: Aktif, Inovatif dan Kreatif. Jurnal Cataharsis,4(5) Universitas

Negeri Semarang

Palevi, A. R. (2013). Bentuk dan Nilai Pendidikan dalam Tradisi Guyuban bagi Kehidupan Masyarakat Desa Pasir Ayah Kebumen. Jurnal Pendidikan, Bahasa, Sastra, dan Budaya Jawa. Vol. 3. No.3. 35-39.

Rachmawati dan Daryanto. (2015). Teori Belajar dan Proses Pembelajaran yang Mendidik. Yogyakarta : Gava Media.

Rahmani, D. (2010). Pembelajaran Tari Rebana Pada Sanggar Tari Kreasi Senja di Kecamatan Selo Kabupaten Boyolali. Jurnal Abdi

Seni Vol. 2. No.2.

Rosyadi. (1995). Nilai-nilai Budaya dalam Naskah Ka'ba. Jakarta :CV

Dewi Sri.

Rusman. (2014). Model-Model Pembelajaran. Jakarta: PT Raja

Grafindo Persada.

Safitry, Y. (2016) Proses Pembelajaran pada Materi Tari Tradisional

Laweut Berdasarkan Pola Lantai dengan Menggunakan Metode

Pemodelan di Kelas 02 SMP Negeri 14 Banda Aceh. Jurnal

Ilmiah Mahasiswa, 1(4) : 325-333.

Universitas Syiah Kuala Aceh Suyadi. (2015). Strategi Pembelajaran

Pendidikan Krakter. Bandung: PT Remaja Rosdakrya.




DOI: https://doi.org/10.46368/jpd.v10i2.890

Article Metrics

Abstract view : 204 times
PDF (Bahasa Indonesia) - 93 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 JURNAL PENDIDIKAN DASAR

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Contact:

Mastiah, email: jurnalpendidikandasar2010@gmail.com

STKIP Melawi Jl. RSUD Melawi Km. 04. Kec. Nanga Pinoh Kab. Melawi

__________________________________________________________ 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.