Pengembangan Media Pembelajaran KOKAMI (Kotak Kartu Misterius) Pada Muatan IPA Untuk Krlas IV MI NWDI Pringgasela

Solihatun Solihatun, Muhammad Sururuddin, Mijahamuddin Alwi, Musabihatul Kudsiah

Abstract


Abstract: This study aims to develop learning media KOKAMI (Mysterious Card Box) on science content for class IV MI NWDI Pringgasela. The research method used is Research and Development (R&D) with reference to the ADDIE development model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) develop by Dicky and Carry. Based on the validation results, obtained the results of media validation with a total scoreof 37 with a score range of 33,96 < 37 ≤41,88, the “Good” category, and the validation results of media materials with a score 41 with a score range of 33,96 < 41 ≤41,88 in the “Good” category. As for the results of the small scale trial, the total score was 330 with an average score of 41,25 (33,96 < 41,25 ≤41) in the “Good” category. Student responses to a large scale trial on 28 students obtained a total score of 1.198 with an average score of 42, 78 (42,78 > 41,88) in the “Very Good” category. So with the results of this study it was concluded that the development of the KOKAMI media (Mysterious Card Box) on the developed science content was suitable for use in learning.
Keywords: Media, KOKAMI, Science Learning

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran KOKAMI (Kotak Kartu Misterius) pada muatan IPA kelas IV MI NWDI Pringgasela. Metode penelitian yang digunakan adalah Research and Development (R & D) dengan mengacu pada model pengembangan ADDIE (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) yang dikembangkan oleh Dick and Carry. Berdasarkan hasil validasi, diperoleh hasil validasi media dengan jumlah skor 37 dengan rentang skor 33,96 < 37 ≤41,88 kategori (“Baik”), dan hasil validasi materi media dengan skor 41 dengan rentang skor 33,96 < 41 ≤41,88 kategori (“Baik”). Adapun hasil uji coba skala kecil memperoleh jumlah skor 330 dengan rata-rata skor 41,25 (33,96 < 37 ≤41,88) dalam kategori “Baik”. Respon siswa pada uji coba skala besar pada 28 orang siswa diperoleh jumlah skor 1.198 dengan rata-rata skor 42,78 (42,78 > 41,88) dalam kategori (“Sangat Baik”). Sehingga dengan hasil penelitian ini disimpulkan bahwa pengembangan media KOKAMI (Kotak Kartu Misterius) pada muatan IPA yang dikembangkan layak digunakan dalam pembelajaran.

Kata Kunci: Media, KOKAMI, Pembelajaran IPA


References


DAFTAR PUSTAKA

Aeni, S., Sutrisno, S., & Mushafanah, Q. (2019). Pengembangan Media KOPER (Kotak Permainan) pada Tema 7 Kebersamaan. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 3(3), 159. https://doi.org/10.23887/jppp.v3i3.18158

Agus, T. (2020). Hakikat Pendidikan di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 1–37.

Arfani, L. (2016). Mengurai hakikat pendidikan, belajar dan pembelajaran. Pelita Bangsa Pelestari Pancasila, 11(2), 81–97. https://pbpp.ejournal.unri.ac.id/index.php/JPB/article/view/5160

Diyantari, I. A. K. D., Wiyasa, I. K. N., & Manuaba, I. B. S. (2020). Model Snowball Throwing Berbantuan Media Pop Up Book Berpengaruh Terhadap Kompetensi Pengetahuan Ipa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 3(1), 9–21.

Hadiyanti, A. H. D. (2021). EDUKATIF: JURNAL ILMU PENDIDIKAN.

Hamzah, A. (2020). Metode Penelitian & Pengembangan (Research & Development). Literasi Nusantara.

Handayani, F. (2018). Pengembangan Media Diorama Berbasis Kontekstual pada Pembelajaran IPA di Kelas IV Sekolah Dasar. 6. http://repository.unja.ac.id/4580/1/ARTIKEL ILMIAH.pdf

Masithohsari, A., Fakhriyah, F., & Ardianti, S. D. (2020). Model Student Team Achievement Divisions Berbantu Media Pop Up Book dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. JRPD (Jurnal Riset Pendidikan Dasar), 3(2), 110–117.

Nur Kumala, F. (2016). PEMBELAJARAN IPA SD. Ediide Indografika.

Rahmawati, D. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Pop Up Book pada Materi Perubahan Wujud Benda untuk Siswa SDLB Tunarungu Kelas IV. 20–23.




DOI: https://doi.org/10.46368/jpd.v11i2.862

Article Metrics

Abstract view : 41 times
PDF (Bahasa Indonesia) - 33 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 JURNAL PENDIDIKAN DASAR

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Contact:

Mastiah, email: jurnalpendidikandasar2010@gmail.com

STKIP Melawi Jl. RSUD Melawi Km. 04. Kec. Nanga Pinoh Kab. Melawi

__________________________________________________________ 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.