PROFIL KEMAMPUAN LITERASI NUMERASI, DIGITAL, DAN BUDAYA SISWA KELAS III UPTD SD NEGERI RIOMINSI
DOI:
https://doi.org/10.46368/jpd.v11i1.852Abstract
Abstrak: This study aims to determine the profile of numeracy, digital and cultural literacy abilities of third grade students of UPTD SD Negeri Riominsi. This study uses data collection techniques by means of observation, interviews, and documentation. Where the data obtained were analyzed using qualitative descriptive methods. The subjects in this study were students of class III UPTD SD Negeri Riominsi totaling 13 people consisting of 3 boys and 10 girls. From the results of the researcher's observation data, it was found that the value of students' numeracy, digital, and cultural literacy skills was still located at 25% which was included in the low category. According to the interview results, the results of the fourth grade students' numeracy, digital and cultural literacy skills are still low, because not only students whose numeracy literacy skills are still at 25% but teachers also feel the same way. For digital literacy skills, it is still at 25% due to several things, including the lack of understanding of students about technology and teachers who have not been able to use technological tools during learning, while cultural literacy skills are still at 25% experienced there because in the learning process has not applied cultural literacy at all. based on data analysis on numeracy, digital, and cultural literacy skills, there is an increase where the increase is 50%.
Â
Keywords: Numerical Literacy, Digital Literacy, and Cultural Literacy
Â
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui profil kemampuan literasi numerasi, digital dan budaya siswa kelas III UPTD SD Negeri Riominsi. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif. Teknik pengambilan data dengan cara observasi, wawancara, dan dokumentasi. Dimana data yang diperoleh dianalisis dengan menggunakan metode deskriptif kualitatif. Subjek dalam penelitian ini adalah siswa kels III UPTD SD Negeri Riominsi yang berjumlah 13 orang terdiri dari 3 orang laki-laki dan 10 orang perempuan. Dari hasil data observasi peneliti di peroleh nilai pada kemampuan literasi numerasi, digital, dan budaya siswa masih terletak di 25% yang termasuk dalam kategori rendah. Menurut hasil wawancara diperoleh hasil kemampuan literasi numerasi, digital dan budaya siswa kelas III masih rendah, dikarenakan bukan hanya siswa yang kemampuan literasi numerasinya masih terletak di 25% tetapi guru juga merasakan hal yang sama. Untuk kemampuan literasi digitalnya masih terletak di 25%Â disebabkan oleh beberapa hal yaitu diantaranya kurangnya pemahaman siswa tentang ala teknologi serta guru yang belum bisa menggunakan alat teknologi pada saat pembelajaran berlangsung, sedangkan untuk kemampuan literasi budaya masih terletak di 25% yang dialami di sana dikarenakan dalam proes pembelajaran belum diterapkan sama sekali literasi budayanya. berdasarkan analisis data tentang kemampuan literasi numerasi, digital, dan budaya terdapat peningkatan dimana peningkatannya menjadi 50%.
Â
Kata Kunci : Literasi Numerasi, Literasi Digital, dan Literasi Budaya
References
Arima, M. T., Amaliyah, N., Abustang, P. B., & Alam, S. (2021). Pengaruh Literasi Digital terhadap Hasil Belajar Siswa SD Inpres Bangkala III Kota Makassar. Jurnal Pendas Mahakam, 6(2), 105–110.
Awaliyah, A. N. (2019). Literasi Digital Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Seni Budaya Kelas VIII SMPN 27 Makassar. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Chichi Cahyati, Endang Surahman, dan D. H. (2019). KEMAMPUAN LITERASI DIGITAL DAN HASIL BELAJAR PESERTA Student ’ s Digital Literacy Skills and Learning Outcomes Through Discovery Learning Model, 365–372.
Dantes, N., & Handayani, N. N. L. (2021). Peningkatan Literasi Sekolah Dan Literasi Numerasi Melalui Model Blanded Learning Pada Siswa Kelas V SD Kota Singaraja. WIDYALAYA: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 269–283. Retrieved from http://jurnal.ekadanta.org/index.php/Widyalaya/article/view/121
Ekowati, D. W., Astuti, Y. P., Utami, I. W. P., Mukhlishina, I., & Suwandayani, B. I. (2019). Literasi Numerasi di SD Muhammadiyah. ELSE (Elementary School Education Journal) : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(1), 93. https://doi.org/10.30651/ else.v3i1.2541
Giovanni, F., & Komariah, N. (2020). Hubungan Antara Literasi Digital Dengan Prestasi Belajar Siswa Sma Negeri 6 Kota Bogor. LIBRARIA: Jurnal Perpustakaan, 7(1), 147. https://doi.org/10.21043/libraria.v7i1.5827
Mahmud, M. R., & Pratiwi, I. M. (2019). Literasi Numerasi Siswa Dalam Pemecahan Masalah Tidak Terstruktur. KALAMATIKA Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 69–88. https://doi.org/10.22236/kalamatika.vol4no1.2019pp69-88
Manubey, J., Koroh, T. D., Dethan, Y. D., & Banamtuan, M. F. (2022). Pengaruh Literasi Digital terhadap Hasil Belajar Mahasiswa. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 4288–4294. https://doi.org/10.31004/ edukatif.v4i3.2590
Masyhura, N., & Ramadan, Z. H. (2021). International Journal of Elementary Education Implementation of Digital Literacy in Elementary Schools, 5(4), 639–647. Retrieved from https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/IJEE
Moleong, L. J. (2018). Metodologi penelitian kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Qudsiyah, M., & Nurhasanah, E. (2021). Pengaruh Literasi Digital Terhadap Hasil Belajar Ekonomi Di Era Pandemik Covid-19 Siswa Kelas XI SMA Negeri 6 Kota Tangerang Selatan. Pekobis : Jurnal Pendidikan, Ekonomi, Dan Bisnis, 6(2), 31. https://doi.org/10.32493/pekobis.v6i2.p31-41.18576
Rawa, N., & Yasa, P. (2018). Kecemasan Matematika Pada Mahasiswa. Journal of Education Technology, 2(2), 36–45.
Salvia, N. Z., Sabrina, F. P., & Maula, I. (2022). Analisis Kemampuan Literasi Numerasi Peserta Didik Ditinjau Dari Kecemasan Matematika. ProSANDIKA UNIKAL …, (2019). Retrieved from https://www.proceeding.unikal.ac.id/index.php/sandika/article/view/890
Syafii, M. S., Fathurohman, I., & Fardani, M. A. (2022). Metode Pelatihan Teater untuk Menumbuhkan Rasa Percaya Diri Anak Usia Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 6(1), 88–96. https://doi.org/10.23887/ jppp.v6i1.44954
Wewe, M., & Juliawan, I. W. (2019). Developing Mathematical Devices with Characteristics Realistic Mathematics Education. Al-Jabar : Jurnal Pendidikan Matematika, 10(1), 1–10. https://doi.org/10.24042/ ajpm.v10i1.3884 |
Yanti, M., & Yusnaini, Y. (2018). the Narration of Digital Literacy Movement in Indonesia. Informasi, 48(2), 243–255. https://doi.org/ 0.21831/ informasi.v48i2.21148