PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN INTERAKTIF UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR ILMU PENGETAHUAN ALAM (IPA) PADA SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR

Harnika Sari, Yakobus Ason, Burhan .

Abstract


Abstract: The objective of the research is to improve the students' cognitive,
affective and psychomotor learning result. The research used Class Action Research
method (CAR) which was applied by Kurt Lewin, and consist of 4 stages namely: 1)
Planning; 2) Action; 3) Observation; and 4) Reflection. After the action stage is
carried on, the affective aspect viewed from the indicator of attention to the teacher’s
explanation increased by 31.82%; answering questions (Responding) increased by
29.55%; responding to teachers and fellow students (Valuing) increased by 27.27%;
and 4) discussing and working together between students and teachers (Organization)
increased by 29.54%. Observed from the psychomotor aspect, the indicator of
imitating the work/experiment shown by the teacher (Imitation) increased by 18.18%;
doing work or trial as directed (Manipulation) increased by 29.54%; doing work or
experiment with precision (Precision) increased by 22,73%; carrying out an
experiment sequentially (Articulation) increased by 25.00%; and habituation of
scientific thinking in doing experiments or other tasks (Naturalization) increased by
22.73%. The cognitive aspect viewed from the average score of the learning result
test obtained by the students on the pre cycle was 36,36, and the first cycle achieved
46,36, while the second cycle reached 76,36. Therefore,based on the pre cycle, the
percentage of improvement of learning result after cycle I was 100%. In addition,
after the second cycle action, the percentage of the increment in student learning
result also reached 100.00%.
Keywords: Interactive Learning Model, Cognitive, Affective, Psychomotor,
NaturalScience Learning Result
Abstrak: Tujuan penelitian adalah untuk meningkatkan hasil belajar kognitif, afektif
dan psikomotor siswa. Metode penelitian yang digunakan adalah metode penelitian
tindakan kelas (PTK) yang diterapkan oleh Kurt Lewin, dengan 4 tahap yaitu: 1)
Perencanaan (Plan); 2) Tindakan (Act); 3) Pengamatan (Observe); dan 4) Refleksi
(Reflection). Setelah dilakukan tindakan, untuk aspek afektif ditinjau dari indikator
memperhatikan penjelasan guru (Receiving) meningkat sebesar 31,82%; menjawab
pertanyaan (Responding) meningkat sebesar 29,55%; memberikan tanggapan
terhadap guru dan sesama siswa (Valuing) meningkat sebesar 27,27%; dan 4)
berdiskusi dan bekerjasama antara siswa dengan siswa dan siswa dengan guru
(Organitation) meningkat sebesar 29,54%. Ditinjau dari aspek psikomotor, indikator
menirukan pekerjaan/percobaan yang ditunjukkan oleh guru (Imitation) meningkat
sebesar 18,18%; melakukan kerja atau percobaan sesuai petunjuk (Manipulation)
meningkat sebesar 29,54%; melakukan kerja atau percobaan dengan tepat (Precision)
meningkat sebesar 22,73%; mengerjakan percobaan sesuai urutan (Articulation)
meningkat sebesar 25,00%; dan pembiasaan berpikir ilmiah dalam mengerjakan
percobaan atau tugas lainnya (Naturalization) meningkat sebesar 22,73%. Aspek
kognitif dilihat dari rata-rata nilai tes hasil belajar yang diperoleh siswa pada pra
siklus 36,36, siklus I sebesar 46,36, dan pada siklus II sebesar 76,36 sehingga dari pra
siklus, persentase peningkatan hasil belajar setelah siklus I sebesar 100,00%. Setelah
tindakan siklus II, persentase peningkatan hasil belajar siswa juga 100,00%.
Kata Kunci: Model Pembelajaran




DOI: https://doi.org/10.46368/jpd.v3i2.83

Article Metrics

Abstract view : 328 times
PDF (Bahasa Indonesia) - 107 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c)



Contact:

Mastiah, email: jurnalpendidikandasar2010@gmail.com

STKIP Melawi Jl. RSUD Melawi Km. 04. Kec. Nanga Pinoh Kab. Melawi

__________________________________________________________ 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.