TREND TEKNOLOGI INFORMASI DAN KOMUNIKASI DALAM PROSES PEMBELAJARAN DI SEKOLAH DASAR DI GUGUS R RIUNG BARAT

Yohanes Vianey Sayangan

Abstract


Abstrak

Penelitian ini dirancang dengan tujuan untuk menemukan cara Bagaimana pemblajaran di Sekolah Dasar dapat menerapakan peggunaan TIK secara berdaya guna.. Adapun tujuan dari penelitian ini adalah untuk untuk menganalisis cara  penerapan TIK di beberapa SD yang berada dalam Gugugs 2 Riung Barat dari aspek SWOT dalam proses pembelajaran yang berbasis TIK. Metode penelitian ini menggunakan pendekatan kualitaitaf dengan menggulirkan triangulasi data. Adapun hasil penelitian ini menunjukkan bahwa Sekolah-sekolah Dasar se gugus 2 Kecamatan Ruing Barat merupakan daerah yang belum sepenuhnya disentuh pengaruh TIK untuk mendukung kegiatan dan proses pembelajaran. Masalah infrastruktur seperti listrik, telepon, internet menjadi kendala terbesar. Pembelajaran berbasis Internet memungkinkan terjadinya pembelajaran secara sinkron dengan keunggulan utama bahwa pembelajar maupun fasilitator tidak harus berada di satu tempat yang sama.  

 

Kata Kunci: teknologi, komunikasi, informasi, pembelajaran, SWOT

 

Abstract : This Research is designed to find how way the instructional can bi implemented in the school useful. The goals of this research is to analysis the way to using ICT for several elementary schools in Riung Barat Regency by SWOT analysis. Research metohod is qualitative approach. Data was collect with observation and interview by triangulation tekniques. Researche results indicates that several elementary schools located in Riung Barat Regency is rural development that signed by not yet effect and influence  of ICT development in the process of instructional for education. In fact, problem appear because  limitation of infrascructure like as  lack of telephone, internet, electricity. Instructional process can create instructional practice for sincronous that students or teacher not ought to present in same location.

 

Keywords: technology, communication, information, instructional,SWOT

References


Aktaruzzaman, Md. Rashedul Huq Shamim , Che Kum Clement, 2011, Trends and Issues to integrate ICT in Teaching Learning for the Future World of Education, Banglades: Department of Instructor Training and General Studies (ITS):

Creswell, John, W., 2012, Research design, Qualitative and Quantitative Aproaches, Sage Publications, Thousand Oaks, London

Haryanto, Edy. (2008). Teknologi Informasi dan Komunikasi: Konsep dan Perkembangannya. Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi Sebagai Media Pembelajaran

Libele R., 2004. Policy Fcdormulation and E-Strategy Development : A Comprehensive Guidebook , Bangkok: UNDP

http://en.wikipedia books.org./wiki/ict in education/key challenges in integrating ICTs in education

http://www.decidenet.nl/Publications/Web_Based_Learning.pdf. Accessed 21 May 2002. New link - http://www.decidenet.nl/apps/documenten/download/almekinders1.pdf

http://en.wikibooks.org/w/index.php?title=ICT_in_Education/Key_Challenges_in_Integrating_ICTs_in_Education&oldid=2172390

S. Cisler, 2009. “Planning for Sustainability: How to Keep Your ICT Project Running”; available from http://www2.ctcnet.org/etc/Cisler/sustain.doc

Strauss, Anselm, Juliet Corbin. 1990. Basics of Qualitative Research. Grounded Theory Procedures and Techniques. Sage Publications, California.

Sudirman, Siahaan, 2010. Pemanafaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pembelajaran, Jakarta: Pustekommdiknas

Yusuf Hadi, Miarso, 2004. Menyemai Benih Teknologi Pendidikan, Jakarta: Kencana




DOI: https://doi.org/10.46368/jpd.v10i1.751

Article Metrics

Abstract view : 38 times
PDF (Bahasa Indonesia) - 9 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 JURNAL PENDIDIKAN DASAR

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Contact:

Mastiah, email: jurnalpendidikandasar2010@gmail.com

STKIP Melawi Jl. RSUD Melawi Km. 04. Kec. Nanga Pinoh Kab. Melawi

__________________________________________________________ 

Lisence:

Lisensi Creative Commons

Ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.