PENGEMBANGAN MODUL BANGUN RUANG DENGAN MODEL PEMBELAJARAN PROBLEM BASED LEARNING UNTUK SISWA KELAS V SD
DOI:
https://doi.org/10.46368/jpd.v12i1.1510Abstract
This research aims to develop a mathematics module on spatial construction material with a problem based learning model for fifth grade students at SD Muhammadiyah Sunten. This type of research is Research and Development (R&D) research using the ADDIE development model. The data collection instrument used was a questionnaire. The data analysis techniques used are qualitative data and quantitative data. Validity tests are carried out by media experts, material experts and learning experts. The feasibility of the module is obtained from the results of teacher and student trials. The validation results for the module obtained an average percentage of 83.3% in the very good category, with respective results, including 1) media expert 84%; 2) material expert 84%; and 3) learning expert 82%. Trials of the module on teachers and students obtained a score of 86% from the teacher and 95.5% of the average percentage by 9 students. The final average score for the module from expert validation tests, teacher trials, and class V students was 88.26% in the very good category.
Keywords: module, geometry, problem based learning model
References
Aisyah, Siti, Evih Noviyanti, and Triyanto Triyanto. 2020. “Bahan Ajar Sebagai Bagian Dalam Kajian Problematika Pembelajaran Bahasa Indonesia.†Jurnal Salaka : Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Budaya Indonesia 2(1):62–65. doi: 10.33751/jsalaka.v2i1.1838.
Aldya, Riantina Fitra, Anjelina V. Trisnawati We, and Zuni Mitasari. 2022. “Pengembangan Modul Kontekstual Pembelajaran Ipa Pada Materi Struktur Dan Fungsi Tumbuhan Untuk Siswa Sekolah Menengah Pertama.†Bio-Lectura : Jurnal Pendidikan Biologi 9(2):186–91. doi: 10.31849/bl.v9i2.10990.
Aprilianto, Muhamad Farhan, and Sri Sutarni. 2023. “Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Dengan Pembelajaran Matematika Berbasis Realistic Mathematic Education (RME) Pada Siswa Sekolah Dasar.†Jurnal Basicedu 7(1):807–15. doi: 10.31004/basicedu.v7i1.4643.
Fauzia, Hadist Awalia. 2018. “Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Sd.†Jurnal Primary Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau 7(1):40–47. doi: 10.51179/asimetris.v2i2.811.
Ilahiyah, Nihlatul, Indhira Asih Vivi Yandari, and Aan Subhan Pamungkas. 2019. “Pengembangan Modul Matematika Berbasis Pakem Pada Materi Bilangan Pecahan Di SD.†Terampil : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar 6(1):49–63. doi: 10.24042/terampil.v6i1.4127.
Kartika, Rafiqa Nabila Wisnu, Pinta Deniyanti Sampoerna, and Eti Dwi Wiraningsih. 2021. “Pengembangan Modul Elektronik Matematika Pada Bahasan Eksponensial Dan Logaritma Menggunakan Pendekatan Saintifik.†J-PiMat : Jurnal Pendidikan Matematika 3(2):395–406. doi: 10.31932/j-pimat.v3i2.1408.
Khoirunnisa, Ani, Lukman Nulhakim, and Ahmad Syachruroji. 2020. “Pengembangan Modul Berbasis Problem Based Learning Materi Perpindahan Kalor Mata Pelajaran Ipa.†Profesi Pendidikan Dasar 7(1):25–36. doi: 10.23917/ppd.v1i1.10559.
Khotimah, S. .., and Risan Risan. 2019. “Pengaruh Penggunaan Alat Peraga Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Materi Bangun Ruang.†Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan 3(1):48–55. doi: 10.23887/jppp.v3i1.17108.
Kurniadi, Ahmad, and Ever Sovensi. 2021. “Pengembangan Modul Teknik Dasar Bola Basket Siswa Kelas VIII MTS.†Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga 5(1):127–35.
Meilina, Fitria, Rezita Fauziah Putri Siregar, Fadli Surahman, and Tisrin Maulina Dewi. 2019. “Pengembangan Modul Tematik Cita-Citaku Bagi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Tahun Ajaran 2018-2019.†Jurnal Pendidikan Minda 1(1):31–41.
Pramana, Made Wisnu, I. Nyoman Jampel, and Ketut Pudjawan. 2020. “Meningkatkan Hasil Belajar Biologi Melalui E-Modul Berbasis Problem Based Learning.†Jurnal Edutech Undiksha 8(2):17–32. doi: 10.23887/jeu.v8i2.28921.
Rahmayani, Rahmad Bustanul Anwar, and Ira Vahlia. 2022. “Pengembangan Modul Matematika Berbasis Pendekatan Kontekstual Disertai Qr Code Pada Materi Logaritma.†AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika 11(1):224–34. doi: 10.24127/ajpm.v11i1.4703.
Ramadhany, Angga, and Erlina Prihatnani. 2020. “Pengembangan Modul Aritmetika Sosial Berbasis Problem Based Learning Bagi Siswa SMP.†Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika 04(01):212–26.
Rulyansah, Afib, and Mardiyatus Sholihati. 2018. “Pengembangan Modul Berbasis Kecakapan Hidup Pada Pelajaran Matematika Sekolah Dasar.†MUST: Journal of Mathematics Education, Science and Technology 3(2):194–211. doi: 10.30651/must.v3i2.2088.
Sary, Yulia Citra Chartika, Ratna Yulinda, and Rizky Febriyanti Putri. 2023. “Pengembangan Modul Pembelajaran Berbasis PBL Pada Materi Interaksi Makhluk Hidup Dengan Lingkungan.†4(4):346–57.
Savitri, Dini, Abdul Karim, and Hasbullah. 2020. “Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Android Di Kelas 4 Sekolah Dasar.†Jurnal Lebesgue : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika 1(2):63–75. doi: 10.46306/lb.v1i2.17.
Surahman, Fadli, Ayu Karlina, and Fitria Meilina. 2020. “Pengembangan Modul Tematik Tema “Indahnya Keragaman Di Negeriku“ Untuk Siswa Kelas Iv Sd Negeri 002 Tebing.†Jurnal Pendidikan MINDA 2(1):26–32.
Umami, Riza, M. Rusdi, and Kamid Kamid. 2021. “Pengembangan Instrumen Tes Untuk Mengukur Higher Order Thinking Skills (HOTS) Berorientasi Programme for International Student Asessment (PISA) Pada Peserta Didik.†JP3M (Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Pengajaran Matematika) 7(1):57–68. doi: 10.37058/jp3m.v7i1.2069.
Utari, Dian Rizky, Muhammad Yusuf Setia Wardana, and Aries Tika Damayani. 2019. “Analisis Kesulitan Belajar Matematika Dalam Menyelesaikan Soal Cerita.†Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar 3(4):534–40. doi: 10.31943/mathline.v5i2.162.
Wahyudi, Adip. 2022. “Pentingnya Pengembangan Bahan Ajar Dalam Pembelajaran Ips.†JESS: Jurnal Education Social Science 2(1):51–61.