MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA MENGGUNAKAN METODE PRESENTASI MATERI TINDAKAN MANUSIA MEMELIHARA ALAM KELAS III SD NEGERI 09 BATU ONAP

Damarianty Damarianty

Abstract


Abstract: This study aims to determine how much improvement in the learning outcomes of third grade students at SD Negeri 09 Batu Onap by using the presentation method. The form of this research is Classroom Action Research (CAR). The research subjects were 4th grade students. Data collection techniques used are observation, interviews, tests and documentation. The action taken is to apply the presentation method, where students are divided into 2 groups and present the results of the discussion in front of the class. This research was conducted in 2 cycles on Christian Religious Education learning. The results showed that the presentation method can improve student learning outcomes. In the initial ability test, the average achievement was 43.75. In the first cycle the average achievement was 66.25 while in the second cycle it was 83.25. So the increase in student learning outcomes from the initial ability test to the first cycle increased by 22.5% and from the first cycle to the second cycle by 17%.

Keywords: CAR, learning outcomes, presentation method

 

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui seberapa besar peningkatan hasil belajar siswa kelas III di SD Negeri 09 Batu Onap dengan menggunakan metode presentasi. Bentuk penelitian ini adalah Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Subjek penelitian adalah siswa kelas III yang berjumlah 4 orang. Teknik pengumpulan data yang digunakan yaitu observasi, wawancara, tes dan dokumentasi. Tindakan yang dilakukan adalah dengan menerapkan metode presentasi, dimana siswa dibagi menjadi 2 kelompok dan mempresentasikan hasil diskusi di depan kelas. Penelitian ini dilakukan dalam 2 siklus pada pembelajaran Pendidikan Agama Kristen. Hasil penelitian diperoleh bahwa metode presentasi dapat meningkatkan hasil belajar siswa. Pada tes kemampuan awal capaian rata-rata 43,75. Pada siklus I capaian rata-rata 66,25 sedangkan pada siklus II sebesar 83,25. Jadi peningkatan hasil belajar siswa dari tes kemampuan awal ke siklus I meningkat sebesar 22,5% dan dari siklus I ke siklus II sebesar 17%.

 

Kata Kunci : PTK, hasil belajar, metode presentasi


Full Text:

PDF

References


Hasan, Chalijah. (1994). Dimensi-dimensi Psikologi Pendidikan. Surabaya: alIhklas

Kemmis, S. & Mc. Taggart, R. (1988). The Action Research Planner. Victoria: Deakin University Press.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2018). Pendidikan Agama Kristen dan Budi Pekerti kelas III.Edisi Revisi. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. vi, 194.

Zitouni, Nadia. (2013). The Useof Sudents's Oral Presentation in Enhancing Speaking Skill in Teaching Language Speaking Skill in Study of Second Year Studentsat The Department of English in Bizka University. Thesis.

Leku, Martinus. (2019). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Teknik Presentasi Dalam Pembelajaran PAK di SDN Palsatu Manutapen. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP) Vol. 4, No. 1 (April 2019): 25.

Pardjono, dkk. (2007). Panduan Penelitian Tindakan Kelas. Yogyakarta: UNY.




DOI: https://doi.org/10.46368/bjpd.v3i2.901

Article Metrics

Abstract view : 152 times
PDF - 132 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.