PENGARUH PENERAPAN TEKNIK MNEMONIC TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS PUISI SISWA KELAS V SD INPRES 6/75 TA KABUPATEN BONE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46368/bjpd.v1i1.3475

Abstract

Abstract: Abstract: This research is a quantitative study with a One Group Pretest Posttest design aimed at determining the effect of applying Mnemonic techniques on the poetry writing ability of fifth-grade students at SD Inpres 6/75 TA, Bone Regency. This study involved 22 fifth-grade students as samples using the saturated sampling technique. The data collection technique was carried out through pretest and posttest poetry writing ability tests. Based on the results of descriptive statistical analysis, the average pretest score of the students was 42.0455, which falls into the "Poor" category, whereas the average posttest score increased to 73.0114, which falls into the "Good" category. These results indicate an improvement in students' poetry writing skills after the application of the Mnemonic technique. Furthermore, based on the results of the inferential statistical analysis using the Paired Sample t-Test, a t-value of (15.541) was obtained, which is greater than the t-table value (2.07961) and is significant at 0.000 < 0.05. Thus, H0 is rejected and H1 is accepted

Key Words: Mnemonic technique, ability, poetry writing.

Author Biography

Rukayah Rukayah, Universitas Negeri Makassar

Fakultas Ilmu Pendidikan

References

Abdullah, K., Misbahul, J., Aiman, U., dkk.,(2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.

Ahadi, G. D., & Zain, N. N. L. E. (2023). Pemeriksaan Uji Kenormalan dengan Kolmogorov-Smirnov, Anderson-Darling dan Shapiro-Wilk. Eigen Mathematics Journal, 6(1), 11–19.

Anggraini, R., Purwandi, A. J., & Yulistio, D. (2019). Kemampuan Menulis Puisi dengan Tema Hidup Sehat pada Siswa kelas X Tata Boga SMKN 3 Kota Bengkulu. Jurnal Ilmiah Korpus, 3, 1–23.

Ason, Mardiana, & Immanuel. (2024). Penerapan Keterampilan Dasar Mengajar dalam Proses Pembelajaran Guru Sekolah Dasar di Kecamatan Nanga Pinoh. Bestari:Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 5(2),155.

Firdaus, S., & Hafidah, S. (2020). Mnemonik : Solusi Kreatif untuk Meningkatkan Kemampuan Menghafal Kosa Kata Bahasa Arab Siswi Madrasah Aliyah Nurul Jadid. Palapa, 8(1), 81–96.

Hariadi, S. (2021). Metode Mnemonic Dalam Pembelajaran Menulis Aksara Jawa: Kajian Psikolinguistik Lanjut. Alfabeta: Jurnal Bahasa, Sastra, dan Pemberlajarannya, 4(1), 1–14.

Kemendikbud. (2016). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 21 Tahun 2016 tentang Standar Isi Pendidikan Dasar dan Menengah. Internatinal Science, 1186.

Khalid, I. (2021). Peningkatan Kemampuan Menulis Cerita Pendek Sebagai Terapi Ekspresif Terhadap Emosi Pada Peserta Didik Kelas Xi Man 3 Kota Jambi. Jurnal Literasiologi, 6(2), 1–13.

Misbah, M. (2023). Efektivitas Teknik Akrostik dalam Pembelajaran Menulis Puisi Siswa Kelas VIII SMP Wahid Hasyim Malang. Jurnal Penelitian, Pendidikan, dan Pembelajaran, 18(22).

Muliadi, Pertiwi, D., & Sudirman. (2023). Analisis Gaya Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Tematik Di Kelas V Sekolah Dasar. Bestari: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 4(2), 27.

Permendikbud, (2016). Peraturan Mentri Pendidikan dan Kebudayaan Republik IndonesiaNomor 22. Tahun 2016. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Purnama, W., Rizhardi, R., & Prasrihamni, M. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Mnemonic Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Kelas V SD Negeri 90 Palembang. Bada’a: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 5(1), 109–118.

Rukayah, Kadir, A., Mujahidah, & Sudarto. (2025). Hubungan Kecerdasan Verbal Linguistik dengan Kemampuan Menulis Puisi kelas V SD Gugus II Kecamatan TA Kabupaten Bone. Journal of Innovation Research and Knowledge. 4(8), 5623–5636.

Ruslan, R., & Nazriani, N. (2019). Pelatihan Menulis Puisi Siswa Kelas Vi Sdn 1 Baubau. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Membangun Negeri, 2(1), 64–71.

Sahir, S. H. (2022). Metodologi Penelitian. Jogjakarta: KBM Indonesia

Verdianingsih, E. (2020). Strategi Mnemonic Dalam Pembelajaran Matematika. Eduscope : Jurnal Pendidikan, Pembelajaran, dan Teknologi, 6(1), 78–85.

Widyantara, I., & Rasna, I. (2020). Penggunaan Media Youtube Sebelum dan Saat Pandemi Covid-19 dalam Pembelajaran Keterampilan Berbahasa Peserta Didik. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Indonesia, 9(2), 113–122.

Downloads

Published

2025-04-18

How to Cite

Rukayah, R., Jafar, M. I., & Yulianti, L. (2025). PENGARUH PENERAPAN TEKNIK MNEMONIC TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS PUISI SISWA KELAS V SD INPRES 6/75 TA KABUPATEN BONE. Bestari: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 6(1), 70–82. https://doi.org/10.46368/bjpd.v1i1.3475

Issue

Section

Articles

Citation Check