PENGEMBANGAN MODUL ELEKTRONIK BERBASIS GUIDED INQUIRY BERBANTUAN LABORATORIUM VIRTUAL PADA MATERI TERMODINAMIKA KELAS XI SMA

Farah Muthi Hermawati, Popi Purwanti, Iman Noor, Supardi US

Abstract


Abstract: 21st-century learning is closely related to the era of technological development of the Industrial Revolution 4.0. Learning using technology will help teachers explain learning material and also help students understand learning material. One of the technological developments in the world of education is the use of digital-based learning media. There are many types of digital-based learning media, one of which is electronic modules. This research aims to develop learning media in the form of electronic modules that are integrated with the syntax of the guided inquiry learning model and assisted by a virtual laboratory in its application. The development electronic module discusses thermodynamics material for class XI high school students. This research uses the ADDIE research method (Analyze, Design, Development, Implementation, and Evaluation) which is limited to the Development stage. The development of electronic modules has been validated by media experts and material experts. The assessment carried out by media experts obtained scores of 82.67% and 88.00% with the title "Very Appropriate" to be used as a learning medium for thermodynamics material. The assessment carried out by material experts obtained scores of 89.33% and 93.33% with the title "Very Appropriate". This research can be developed to a trial stage with class XI high school students to see the influence or effectiveness of learning media on class XI high school students.

 

Keywords: electronic module, guided inquiry, virtual laboratory, thermodynamics

 

Abstrak: Pembelajaran abad 21 sangat berkaitan dengan era perkembangan teknologi revolusi industri 4.0. pembelajaran dengan menggunakan teknologi akan membantu guru dalam menjelaskan materi pembelajaran dan juga membantu siswa dalam memahami materi pembelajaran. Salah satu perkembangan teknologi dalam dunia Pendidikan adalah penggunaan media pembelajaran berbasis digital. Jenis dari media pembelajaran berbasis digital sangatlah banyak, salah satunya adalah modul elektronik. Dalam penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran berupa modul elektronik yang terintegrasi dengan sintaks model pembelajaran guided inquiry dan berbantuan laboratorium virtual dalam pengaplikasiannya. Modul elektronik pengembangan membahas materi termodinamika untuk kelas XI SMA. Penelitian ini menggunakan metode penelitian ADDIE (Analyze, Desain, Development, Implementation, and Evaluation) yang dibatasi sampai tahapan Pengembangan (Development). Modul elektronik pengembangan telah dilakukan uji validasi oleh ahli media dan ahli materi. Penilaian yang dilakukan oleh ahli media didapatkan nilai sebesar 82,67% dan 88,00 % dengan predikat “Sangat Layak” untuk dijadikan media pembelajaran materi termodinamika. Penilaian yang dilakukan oleh ahli materi didapatkan nilai sebesar 89,33% dan 93,33% dengan predikat “Sangat Layak”. Penelitian ini dapat dikembangkan kembali ke tahap uji coba kepada siswa kelas XI SMA untuk melihat pengaruh atau efektivitas media pembelajaran terhadap siswa kelas XI SMA.

 

Kata Kunci: Modul elektronik, guided inquiry, laboratorium virtual, termodinamika


Full Text:

PDF

References


Astuti, I. A. D., Sumarni, R. A., & Saraswati, D. L. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Fisika Mobile Learning berbasis Android. Jurnal Penelitian & Pengembangan Pendidikan Fisika, 3(1), 57. https://doi.org/10.21009/1.03108

Haristah, H., Azka, A., Setyawati, R. D., & Albab, I. U. (2019). Pengembangan Modul Pembelajaran. Jurnal Matematikan Dan Pendidikan Matematika, 1(5), 224–236.

Hermawati, F. M., Sunaryo, S., & Rustana, C. E. (2020). Pengembangan Modul Elektronik Flipbook Berbasis Problem Based Learning Pada Materi Induksi Elektromagnetik Sma Kelas XII. Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal) SNF 2020, IX, 25–32. https://doi.org/10.21009/03.snf2020.02.pf.04

Hidayat, H., Mulyani, H., Nurhasanah, S. D., Khairunnisa, W., & Sholihah, Z. (2020). Peranan Teknologi Dan Media Pembelajaran Bagi Siswa Sekolah Dasar Di Dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan Undiksha, 8(2), 57–65. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPP

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2017). Panduan Praktis Penyusunan E-Modul. 1–57.

Kuhlthau, C. C. (2010). Guided inquiry : learning in the 21st century school. In Libraries Unlimited, Inc. (Vol. 16, Issue 1).

Maiyena, S., & Imamora, M. (2020). Pengembangan Modul Elektronik Fisika Berbasis Konstruktivisme untuk Kelas X SMA. Journal of Teaching and Learning Physics, 5(1), 01–18. https://doi.org/10.15575/jotalp.v5i1.5739

Mardhiyah, R. H., Aldriani, S. N. F., Chitta, F., & Zulfikar, M. R. (2021). Pentingnya Keterampilan Belajar di Abad 21 sebagai Tuntutan dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia. Lectura : Jurnal Pendidikan, 12(1), 187–193.

Maryuningsih, Y.-, Manfaat, B., & Riandi, R. (2019). Penerapan Laboratorium Virtual Elektroforesis Gel Sebagai Pengganti Praktikum Riil. Phenomenon : Jurnal Pendidikan MIPA, 9(1), 48–64. https://doi.org/10.21580/phen.2019.9.1.3320

Miftah, M. (2013). Fungsi, Dan Peran Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa. Jurnal Kwangsan, 1(2), 95. https://doi.org/10.31800/jkwangsan-jtp.v1n2.p95--105

Nurmalasari, M., & Hertanti, E. (2021). The effect of guided inquiry based hypermedia on students’ high order thinking skills in thermodynamics concepts. Journal of Physics: Conference Series, 1836(1). https://doi.org/10.1088/1742-6596/1836/1/012062

Prabowo, C. A., Ibrohim, & Saptasari, M. (2016). Pengembangan Modul Pembelajaran Inkuiri Berbasis Laboratorium Virtual. Jurnal Pendidikan - Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(6), 1090–1097. https://doi.org/10.17977/jp.v1i6.6422

Pramudia, R. P., & Agustin, A. A. (2018). Pemahaman Konsep Fisika pada Materi Termodinamika Mahasiswa Pendidikan Fisika Melalui Representasi Grafis. Jurnal Riset Pendidikan Fisika, 3(1), 8–14.

Preliana, E. (2015). Pengembangan Alat Peraga Sains Fisika Berbasis Lingkungan untuk Materi Listrik Statis pada Siswa Kelas IX SMP Negeri 3 Pleret. Jurnal Riset Dan Kajian Pendidikan Fisika, 2(1), 6. https://doi.org/10.12928/jrkpf.v2i1.3128

Religia, R., & Achmadi, R. H. (2017). Pengembangan KIT Sederhana Stirling Engine pada Materi Termodinamika sebagai Media Pembelajaran Fisika SMA. Jurnal Inovasi Pendidikan Fisika (JIPF), 06(03), 113–119.

Sari, M., & Siahaan, S. M. (2022). Keefektifan Pengajaran Fisika Menggunakan Modul Elektronik Berbasis Multirepresentasi di SMA Negeri 15 Palembang. Jurnal Pendidikan Fisika UM Metro, 10(2), 151–160.

Sugiyono, S. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan RnD. PT. Alfabeta.

Wibawanto, W. (2020). Laboratorium Virtual : Konsep dan Pengembangan Simulasi Fisika. In W. Hardyanto & F. Fianti (Eds.), Https://Radarsulteng.Id/ (Issue July). LPPM Universitas Negeri Semarang.




DOI: https://doi.org/10.46368/bjpd.v5i1.1499

Article Metrics

Abstract view : 42 times
PDF - 13 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.