ANALISIS PEMAHAMAN MAHASISWA PG-PAUD STKIP MELAWI TERHADAP METODE PEMBELAJARAN DI PAUD
Abstract
Abstract: This research is a qualitative descriptive study which aims to determine the understanding of teacher education for early childhood education students as prospective early childhood teachers regarding learning methods that can be used in early childhood education. The data collection technique used in this research was a Google Form-based questionnaire. Respondents in this research were teacher education for early childhood education students in semesters one, three, five and seven. The data analysis technique is by using descriptive analysis, drawing conclusions from docs.google.com which will directly obtain answers. The results obtained from this research are that almost all teacher education for early childhood education students understand the learning methods that can be applied in early childhood education and almost all students have been taught using several methods, there are only a few students who do not understand learning methods, namely new students.
Keywords: preteacher early childhood education, learning methods, understanding
Abstrak: penelitian ini adalah penelitian deskriptif kualitatif yang bertujuan untuk mengetahui pemahaman mahasiswa PG-PAUD sebagai calon guru paud terhadap metode pembelajaran yang dapat digunakan di PAUD. Teknik pengumpulan data yang digunakan pada penelitian ini adalah dengan menggunakan angket berbasis google form. Responden dalam penelitian ini adalah mahasiswa PG-PAUD semester satu, tiga, lima dan tujuh. Teknik analisis data yaitu dengan menggunakan analisis deskriptif, menarik kesimpulan dari docs.google.com yang akan secara langsung memperoleh jawaban. Hasil yang diperoleh dari penelitian ini adalah mahasiswa PG-PAUD hampir secara keseluruhan telah memahami metode pembelajaran yang dapat diterapkan di PAUD dan hampir semua mahasiswa sudah pernah mengajar dengan beberapa metode, hanya ada beberapa mahasiswa yang belum memahami metode pembelajaran yaitu mahasiswa baru.
Kata Kunci: calon guru PAUD, Metode pembelajaran, pemahaman
Full Text:
PDFReferences
Ilyas, H. M., & Syahid, A. (2018). PENTINGNYA METODOLOGI PEMBELAJARAN BAGI GURU. 04(01), 58–85. https://opac.perpusnas.go.id/DetailOpac.aspx?id=672676#
Isenberg, J. P., & Quisenberry, N. (2002). a Position Paper of the Association for Childhood Education International PLAY: Essential for all Children. Childhood Education, 79(1), 33–39.
Kurniawan, A., Noflidaputri, R., Supriyadi, A., Rahman, A. A., Arrobi, J., Arissandi, F., Sianipar, D., & Indriyati, C. (2022). Metode Pembelajaran Di Era Digital 4.0.
Pertiwi, A. D., Nurfatimah, S. A., & Hasna, S. (2022). Menerapkan Metode Pembelajaran Berorientasi Student Centered Menuju Masa Transisi Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 8839–8848.
Sriwahyuni, E., & Nofialdi, N. (2017). Metode Pembelajaran Yang Digunakan Paud (Pendidikan Anak Usia Dini) Permata Bunda. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 4(1), 44. https://doi.org/10.21043/thufula.v4i1.2010
Syofyan, H., & Trisia Lusiana Amir. (2019). Penerapan Literasi Sains Dalam Pembelajaran Ipa Untuk Calon Guru Sd. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(2), 35–43. https://doi.org/10.21009/jpd.v10i2.13203
Tanu, I. K. (2019). Penggunaan Metode Mengajar Di Paud Dalam Rangka Menumbuhkan Minat Belajar Anak. Pratama Widya : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 14–19. https://doi.org/10.25078/pw.v3i2.733
Zein, M. (2016). Peran guru dalam pengembangan pembelajaran. E-Jurnal UIN (Universitas Islam Negeri) Alauddin Makassar, Volume V,(2), 274–285.
DOI: https://doi.org/10.46368/bjpd.v4i2.1482
Article Metrics
Abstract view : 60 timesPDF - 27 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.