PENGEMBANGAN PERMAINAN BOLA TANGAN GAWANG PANTUL UNTUK PEMBELAJARAN PENJASORKESPENGEMBANGAN PERMAINAN BOLA TANGAN GAWANG PANTUL UNTUK PEMBELAJARAN PENJASORKES

Yulita Yulita

Abstract


Abstract: This study aims to produce a model of the game of handball
goalkeeper used reflective 1) as an alternative big ball game Penjasorkes in
accordance with the characteristics of primary school children, 2) to
improve the quality of learning Penjasorkes. Development procedure used
had some steps : 1) Product analyzing for development; 2) developing first
product of playing; 3) expert validating; 4) small group test; 5) product
revised; 6) big group test; 7) product revised and result product of
development. Result of the research was a bound gate handball playing
product that could used as a penjasorkes learning model, based from big
scale test that showed : 1) for Penjasorkes teachers as responden was 1.000
(a thousand). It could conclusioned reliabilitation result for Penjasorkes
teachers respon, it said reliabel because “r’ calculated bigger than “r” table
was 0,997 with signification level 5%. 2) Students responden data as lasing
in assessment of taken with cognitif indicator was 76,6%; psikomotor
indicator was 71,1%; afektif indicator was 87,1%. ammount increased
learning pulse was 85,31% . The conclusion that development of bound gate
handball playing model for Penjasorkes learning at Elementary School had
been resulted an effective product for increased fitness body students.
Key Word: development, bound gate of handball playing, big ball
Abstrak: Penelitian ini bertujuan menghasilkan model permainan bola
tangan gawang pantul yang digunakan 1) sebagai alternativ permainan
bola besar penjasorkes yang sesuai dengan karakteristik anak sekolah dasar,
2)dapat meningkatkan kualitas pembelajaran penjasorkes. Prosedur
pengembangan yang digunakan meliputi beberapa tahapan: 1)menganalisi
produk yang dikembangkan, 2) mengembangkan produk awal permainan, 3)
validasi ahli, 4) uji kelompok kecil, 5) revisi produk, 6) uji kelompok besar,
7) revisi produk dan hasil produk pengembangan. Hasil penelitian ini
berupa produk permainan bola tangan gawang pantul yang dapat digunakan
sebagai medel pembelajaran penjasorkes, berdasarkan uji skala besar
menunjukkan: 1) untuk guru Penjasorkes sebagai responden yaitu 1.000
Dapat disimpulkan hasil reliabilitas untuk respon guru Penjasorkes
dikatakan reliabel karena r hitung lebih besar dari r tabel yaitu 0,997 dengan
taraf signifikan 5%. 2) Data responden siswa sebagai penguat dalam
penilaian yang diambil dengan indikator kognitif sebesar 76,6%, Indikator
psikomotor sebesar 71,1%,Indikator afektif sebesar 87,1%, 4) kenaikan
jumlah denyut nadi pembelajaran 85,31%. Kesimpulan, bahwa
pengembangan model permainan bola tangan gawang pantul untuk
pembelajaran Penjasorkes di SD menghasilkan suatu produk yang efektif
untuk meningkatkan kebugaran jasmani siswa.
Kata Kunci: Pengembangan, Permainan bola tangan gawang pantul, bola
besar




DOI: https://doi.org/10.46368/jpjkr.v3i2.92

Article Metrics

Abstract view : 102 times
PDF (Bahasa Indonesia) - 1790 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c)



Nur Atmaja, Email: atmajanur27@gmail.com

STKIP Melawi Jl. RSUD Melawi Km. 04 Nanga Pinoh, Kab. Melawi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.