Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar IPA Siswa Kelas IV Menggunakan Model Pembelajaran Talking Stick di Sekolah Dasar

Jamiati Jamiati, Rachmat Sahputra, Muhammad Akip

Abstract


Abstract : The problem in this study was the lack of students learning motivation. This research was conducted in SDN 18 Tubung with the aim to increase the motivation in learning science subject by using Talking Stick model. This study was classroom action research with the 14 people of fourth grade students as the study subjects. The results of the study could be seen from the results of the learning evaluation, in the assessment cycle I and II, where in the first cycle student motivation was only 57.62% but then increased to 69.05% in second cycle. The acquisition of the evaluation study shown the average grade 55.72%, while during the used of Talking Stick mode:l the learning process reached 58.33% in the first cycle, 77.38% in the second cycle. Furthermore the average grade of learning evaluation was 75.72%. The result shown the 11.43 % improvement of motivation in cycle I and II. And the aspect of valuation models talking stick an increase of 19.05%. The average grade obtained by the student in the learning evaluation results in an increase of 20%. Based on the above results it concluded that, there is an increase in students' motivation after the measures by using learning models Talking Stick.

Keywords: learning motivation, learning models talking stick

Abstrak : Masalah dalam penelitian ini adalah kurangnya motivasi siswa dalam belajar. Penelitian ini dilakukan di SDN 18 Tubung dengan tujuan untuk meningkatkan motivasi belajar IPA dengan menggunakan model pembelajaran Talking Stick. Penelitian ini termasuk jenis penelitian tindakan kelas dengan subyek penelitian siswa kelas IV yang berjumlah 14 orang. Hasil penelitian dalam upaya meningkatkan motivasi belajar siswa dalam proses pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam ini terlihat dari hasil evaluasi belajar yang diperoleh oleh siswa itu sendiri, dalam penilaian pada siklus I dan II, aspek Motivasi belajar mendapatkan persentase sebesar 57.62% pada siklus I dan 69.05% pada siklus II, perolehan pada hasil evaluasi belajar, rata-rata kelas sebesar 55.72%, sedangkan pada aspek model Talking Stick dalam proses pembelajaran mendapatkan persentase sebesar 58.33% pada siklus I, 77.38% pada siklus II dan rata-rata kelas pada perolehan hasil evaluasi belajar mendapatkan 75.72%. Jadi hasil peningkatan yang ada pada siklus I dan II pada aspek motivasi mengalami peningkatan sebesar 11.43%. Dan pada aspek penilaian model talking stick mengalami peningkatan sebesar 19.05%. rata-rata kelas yang diperoleh siswa pada hasil evaluasi belajar terjadi peningkatan sebesar 20%. Bedasarkan hasil penelitian diatas dapat disimpulkan bahwa, terdapat peningkatan pada motivasi belajar siswa setelah diadakan tindakan dengan menggunakan model pembelajaran Talking Stick.

Kata kunci: motivasi belajar, model pembelajaran talking stick




DOI: https://doi.org/10.46368/jpd.v3i1.40

Article Metrics

Abstract view : 328 times
PDF (Bahasa Indonesia) - 363 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c)



Contact:

Mastiah, email: jurnalpendidikandasar2010@gmail.com

STKIP Melawi Jl. RSUD Melawi Km. 04. Kec. Nanga Pinoh Kab. Melawi

__________________________________________________________ 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.