INTERNALISASI NILAI PENDIDIKAN SOSIAL DALAM MENUMBUHKAN KEPEDULIAN SOSIAL MAHASISWA STKIP MELAWI

Deki Wibowo, Ahmad Khoiri, Waridah Waridah

Abstract


Abstract: Education is a conscious effort in fostering and developing the human person both spiritually and physically. Some expert opinions define education as a kind of process for humans to change the attitudes and behaviour of an individual or group of people. The purpose of instilling value education to STKIP Melawi students is very important in shaping the personality of STKIP Melawi students, because humans have perfection and intelligence in thinking and acting (affective intelligence emotionally, socially, and spiritually). This research uses a qualitative method that is intended to describe and analyse phenomena, events, social activities, attitudes, beliefs, perceptions, thoughts of people individually or in groups in the environment of STKIP Melawi campus students. The results of the study concluded that there are three activities in the classroom that can improve the attitude of social care, namely through honesty, courtesy, and mutual respect for fellow students. In the attitude of caring students need to get used to the "5 S" namely smile, greeting, greeting, polite, and polite which has been applied in the campus environment.

Keywords: Social Education Values, fostering social care.

 

Abstrak: Pendidikan adalah usaha sadar dalam membina dan menumbuh kembangkan pribadi manusia baik itu rohani dan jasmaninya. Beberapa pendapat ahli mengartikan Pendidikan adalah semacam proses bagi manusia untuk mengubah sikap dan tingkah laku seorang individu maupun kelompok manusia. Tujuan Penanaman Pendidikan nilai kepada mahasiswa STKIP Melawi menjadi sangat penting sekali dalam membentuk sebuah kepribadian mahasiswa STKIP Melawi, karena manusia memiliki kesempurnaan dan kecerdasan dalam berpikir dan bertindak (kecerdasaan afektif secara emosional, sosial, maupun spiritual). Penelitian ini menggunakan metode kualitatif yang ditunjukan untuk mendiskripsikan dan menganalisis fenomena, peristiwa, aktivitas sosial, sikap, kepercayaan, persepsi, pemikiran orang secara individual maupun kelompok di lingkungan mahasiswa kampus STKIP Melawi. Hasil penelitian meyimpulkan ada tiga kegiatan dalam kelas yang dapat meningkatkan sikap peduli sosial yaitu melalui kejujuran, sopan santun, dan saling menghargai sesama mahasiswa. Dalam sikap kepedulian mahasiswa perlu membiasankan dengan “5 S” yaitu senyum, sapa, salam, sopan, dan santun yang telah diterapkan di lingkungan kampus.

Kata Kunci: Nilai Pendidikan Sosial, menumbuhkan kepedulian sosial.


Full Text:

PDF

References


Depdiknas (2003). Undang-undang RI No. 20 tahun 2003. Tentang sistem Pendidikan nasional.

Elmubarok, Z. (2008). Membumikan Pendidikan Nilai, Bandung: Alfabeta.

Feist, J. & Gregory J. Feist. (2008). Theories of Personality (Edisi Keenam). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Feist, J. & Gregory J. Feist. (2010). Teori Kepribadian (Edisi Ketujuh). Jakarta: Salemba Humanika.

J.P. Chaplin. (2005). Kamus Lengkap Psikologi, Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Lubis, M. (2008). Evaluasi Pendidikan Nilai, Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Mulyana, R. (2004). Mengartikulasi Pendidikan Nilai, Bandung: Alfabeta.

Nazir, M. (1998). Metode Penelitian, Jakarta: Ghalia Indonesia.

Sukmadinata, N. S. (2007). Metodologi Penelitian Pendidikan, Bandung: Rosdaya Karya.

UNESCO. (1994). Pernyataan Salamanca dan Kerangka Aksi dalam Pendidikan Kebutuhan Khusus. Jakarta: UNESCO Office.

Zuchdi, D. (2011). Pendidikan Karakter Dalam Perspektif Teori Dan Praktek, Yogyakarta: UNY Press.




DOI: https://doi.org/10.46368/bjpd.v4i1.1353

Article Metrics

Abstract view : 68 times
PDF - 40 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.