PENERAPAN METODE FIELD TRIP DALAM MENINGKATKAN KEMAMPUAN MENULIS PUISI SISWA KELAS V

Mukhlisin Mukhlisin, Mastiah Mastiah

Abstract


Abstract: This study aims to improve the ability to write poetry for fifth grade students at SDN 04 Batu Ampar. This study used a class action research method, which was conducted in 2 cycles. Each cycle consists of planning, implementing, observing, and reflecting. Data was collected through tests and observations. Tests were used to determine students' ability to write poetry, while observation was used to determine the success of the learning process of writing poetry using the field trip method. The results of this study indicate that the application of the field trip method can improve the ability to write poetry for fifth grade students at SDN 04 Batu Ampar.

Keywords: ability to write poetry, field trip method, classroom action research

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kemampuan menulis puisi siswa kelas V SDN 04 Batu Ampar. Penelitian ini menggunakan metode penelitian tindakan kelas, yang dilakukan dalam 2 siklus. Tiap siklus terdiri atas perencanaan, pelaksanaan, observasi, dan refleksi. Data dikumpulkan melalui tes dan observasi. Tes digunakan untuk mengetahui kemampuan menulis puisi siswa, sedangkan observasi untuk mengetahui keberhasilan proses pembelajaran menulis puisi dengan metode field trip. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penerapan metode field trip dapat meningkatkan kemampuan menulis puisi siswa kelas V SDN 04 Batu Ampar.

 

Kata Kunci: kemampuan menulis puisi, metode field trip, penelitian tindakan kelas


Full Text:

PDF

References


Hasan. (2022). Penerapan Metode Field Trip dalam Menulis Puisi Siswa Kelas X. Jurnal Inovasi, Evaluasi, Dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 2, 27–33.

Marni, S. (2018). ANALISIS MAKNA INTENSI PADA PUISI-PUISI PENYAIR PEMULA : ANALISIS PUISI KARYA SISWA SMAN AGAM CENDEKIA. Jurnal Gramatika: Jurnal Penelitian Bahasa Dan Sastra Inonesia, 2016(February). https://doi.org/10.22202/jg.2016.v2i1.1397

Mustika, I., & Isnaini, H. (2021). Konsep Cinta Pada Puisi-Puisi Karya Sapardi Djoko Damono: Analisis Semiotika Carles Sanders Pierce. Jurnal Al-Azhar Indonesia Seri Humaniora, 6(1), 1–10.

Sanita, S., Marta, R., & Nurhaswinda. (2020). Peingkatan Kemampuan Menulis Karangan Deskripsi dengan Metode Pembelajaran Field Trip. Journal on Teacher Education Research & Learning in Faculty Education, 2, 239–246.

Widayati, A. (2008). Penelitian Tindakan Kelas. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, VI(1), 87–93.




DOI: https://doi.org/10.46368/bjpd.v4i1.1351

Article Metrics

Abstract view : 66 times
PDF - 58 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.